Στα ίδια επίπεδα οι τιμές του τυπικού πασχαλινού καλαθιού του 2017 σε σχέση με το 2016 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ

 

Στα ίδια επίπεδα σε σχέση με το 2016 οι τιμές του τυπικού πασχαλινού καλαθιού του 2017 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ
παρά την αύξηση του ΦΠΑ από 23% σε 24% και παρά τις αυξήσεις στους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης σε συγκεκριμένα είδη

Στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος η τιμή του αρνιού

Η παρούσα έκθεση-αναφορά του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα το Πάσχα 2017. Βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και αφορούν τις τιμές της μεγάλης εβδομάδας[1].

Συνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2017[2] στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ υπολογίζεται στα 58,53€ σχεδόν στην ίδια τιμή σε σχέση με το 2016 με 57,82€ (πίνακας 1). Σημειώνεται ότι αρκετά από τα προϊόντα (ποτά, ξύδι, μουστάρδα, τσουρέκι, φύλλο) για τα οποία πραγματοποιήθηκαν τιμοληψίες έχουν αυξημένο συντελεστή ΦΠΑ από 23% σε 24% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (και από 13% σε 24% σε σχέση με το 2015) και η συνολική τιμή του τυπικού καλαθιού χωρίς αυτές τις αυξήσεις είναι μειωμένη σε σχέση με το 2016 (-1%). Σημειώνεται ότι στα οινοπνευματώδη ποτά και μπύρες οι αυξήσεις όπου εμφανίζονται προέρχονται από την εφαρμογή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα κρασιά. Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση στην τιμή παρουσιάζουν η τιμή μουστάρδας με -56% (λόγω και προωθητικών ενεργειών στο προϊόν), στα αναψυκτικά με -14% και στο αλεύρι με -13%. Επιπλέον, αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι πως όπως και τις προηγούμενες χρονιές, το 2016 για άλλη μια χρονιά οι τιμές εμφανίζουν σημαντικό εύρος το οποίο εκτιμάται περίπου σε 45%, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει το καλάθι ανάλογα με τις δυνατότητες του.

Το χαμηλό συγκριτικά με το παρελθόν επίπεδο τιμών του τυπικού Πασχαλινού καλαθιού είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού λόγω της ύφεσης και της μείωσης της κατανάλωσης. Επίσης, η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ από την υπόλοιπη αγορά είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των σουπερμάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές.

Η τιμή του αρνιού στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ την Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται να διαμορφωθεί στις ίδιες τιμές περίπου με το προηγούμενο έτος. Συγκεκριμένα η μέση τιμή του αρνιού την Μεγάλη εβδομάδα αναμένεται να είναι μειωμένη σε σχέση με το 2016 κατά -0,9% στα 5,95€ ανά κιλό. Ενώ μικρή μείωση αναμένεται για την τιμή στο Κατσίκι κατά 1,9% στα 6,83€ ανά κιλό. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι τιμές είναι ενδεικτικές και βασίζονται σε εκτιμήσεις και πως ανάλογα με τη ζήτηση της Μεγάλης Εβδομάδας αναμένεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο, ενώ επίσης δεν εμπεριέχουν τις προωθητικές-εκπτωτικές ενέργειες που πραγματοποιούνται αυτή την περίοδο.

Σημαντικό ρόλο για άλλη μια χρονιά αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, εκπτωτικών κουπονιών, δωροεπιταγών κλπ (η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 10% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν). Ως εκ τούτου κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας θα δημοσιευθούν ανανεωμένα αποτελέσματα με βάση τις προσφορές και λοιπές προωθητικές ενέργειες οι οποίες αναμένεται όπως να ανανεωθούν τις επόμενες ημέρες.

05-04-2017_sx1

Πίνακας 1: Σύγκριση τιμών τυπικού καλαθιού Πάσχα 2016-2017

Eίδος

2016

2017

 

Τιμές Μ. Εβδομάδα

Συντ/στής ΦΠΑ

Τιμές Μ. Εβδομάδα

Συντ/στής ΦΠΑ

Μεταβολή

Μεταβολή χωρίς ΦΠΑ
Αρνί νωπό Ελληνικό (κιλό)

6,00

13%

5,95

13%

-0,9%

-0,9%

Κατσίκι νωπό Ελληνικό (κιλό)

6,96

13%

6,83

13%

-1,9%

-1,9%

Αυγά (6άδα)

1,41

13%

1,51

13%

7,1%

7,1%

Βαμμένα αυγά (6άδα)

2,37

13%

2,37

13%

0,0%

0,0%

Τσουρέκι Πάσχα (κιλό)

6,35

23%

7,11

24%

12,0%

11,1%

Ξύδι (1 λίτρο)

0,98

23%

0,87

24%

-11,6%

-12,3%

Αλεύρι για όλες τις χρήσεις (κιλό)

0,89

13%

0,77

13%

-13,1%

-13,1%

Βούτυρο (500 γρ)

6,21

13%

5,93

13%

-4,5%

-4,5%

Μουστάρδα (500 γρ.)

2,35

23%

1,04

24%

-55,8%

-56,2%

Φέτα (χύμα/βαρέλι) 1 κιλό

7,61

13%

7,47

13%

-1,8%

-1,8%

Γιαούρτι 1 κιλό

2,76

13%

2,54

13%

-7,9%

-7,9%

Κρασί Μοσχοφίλερο (0,75 λίτρα)

4,80

13%

5,26

13%

9,5%

9,5%

Μπύρες (6×330 ml)

3,49

23%

4,43

24%

27,0%

26,0%

Πατάτες Ελληνικές (κιλό)

0,68

23%

0,80

24%

17,4%

16,5%

Ντομάτες Ελληνικές (κιλό)

1,47

13%

1,57

13%

6,8%

6,8%

Μαρούλι (1 τμχ)

0,50

13%

0,43

13%

-14,0%

-14,0%

Φύλλο κρούστας (500 γρ.)

3,01

23%

2,66

24%

-11,8%

-12,5%

Αναψυκτικό τύπου Cola (1,5 λίτρο)

1,16

23%

1,00

24%

-13,6%

-14,3%

ΣΥΝΟΛΟ

57,82

 

58,53

 

1,2%

-1,0%

 



[1] Τα προϊόντα που αναλύθηκαν αποτελούν αντιπροσωπευτικά προϊόντα του πασχαλινού τραπεζιού για τους Έλληνες καταναλωτές και η επιλογή τους έγινε από εξειδικευμένα στελέχη της αγοράς με πολυετή εμπειρία στον χώρο. Τα προϊόντα που εξετάστηκαν είναι: Αρνί Ελληνικό, Κατσίκι Ελληνικό, Αυγά 6αδα, Τσουρέκι, Ξύδι, Αλεύρι για όλες τις χρήσεις, Μουστάρδα, Φέτα, Γιαούρτι, Κρασί Μοσχοφίλερο, Μπύρες, Πατάτες, Ντομάτες, Βούτυρο, Μαρούλι, Φύλλο κρούστας, Αναψυκτικό τύπου Cola

[2] Σημειώνεται ότι ανανεώθηκε το μείγμα προϊόντων που αποτελεί το τυπικό Πασχαλινό καλάθι σε σχέση με προηγούμενες μελέτες

Total
0
Shares
Related Posts
Read More

Χαμηλότερα διαχρονικά οι τιμές στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ σε σχέση με το σύνολο της αγοράς

H συγκριτική ανάλυση ανάμεσα στα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. και τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών e-Prices της ΓΓΚ για τα έτη 2011-2012 δείχνει ότι οι μεγάλες αλυσίδες σουπερ μάρκετ είναι κατά μέσο όρο φθηνότερες 13-16% περίπου σε σχέση με το σύνολο των σημείων πώλησης της αγοράς.
Read More

Η απασχόληση στο λιανεμπόριο τροφίμων επανέρχεται στα επίπεδα του 2009, πριν την κρίση

Λιανεμπόριο Τροφίμων: Αύξηση της απασχόλησης κατά 3,61% το Α’ εξάμηνο του 2013 σε σχέση με το του 2012. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. προκύπτει ότι το λιανεμπόριο τροφίμων αποτελεί έναν από τους ελάχιστους κλάδους της οικονομίας που διατηρεί την απασχόληση στην Ελλάδα.
Read More

Οριακή αύξηση των πωλήσεων και παγίωση του οικονομικού κλίματος

Οριακή αύξηση των πωλήσεων και παγίωση του οικονομικού κλίματος, οι εκτιμήσεις από τα στελέχη του κλάδου Λιανεμπορίου Τροφίμων. Στις πρώτες θέσεις παραμένον τα εξωγενή προβλήματα ενώ έμφαση δίνεται στις επενδύσεις για καινοτομία και νέες υπηρεσίες
Read More

Επιστροφή σε συνήθειες lockdown για τους καταναλωτές

Αύξηση της μαγειρικής/ζαχαροπλαστικής, οικιακής φροντίδας, άθλησης και υγιεινής διατροφής, κοινωνικών δικτύων/τηλεόρασης Σταθεροποίηση της συνολικής δαπάνης σε είδη παντοπωλείου με πτωτικές όμως τάσεις στην πλειοψηφία των καταναλωτικών