Σύνοψη Έρευνας: Σημαντική αύξηση των προσφορών κατά 70 εκατ. ευρώ στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ το 2014

Οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και οι προμηθευτές τους προσέφεραν στους Έλληνες καταναλωτές 750 εκατ. ευρώ σε προσφορές το 2014

Σημαντική αύξηση των προσφορών κατά 70 εκατ. ευρώ στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ το 2014 σε σχέση με το 2013

Εκτιμήσεις δείχνουν ότι συνεχίζεται αυτή η τάση και το Α’ εξάμηνο του 2015

Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών πραγματοποίησε μελέτη για την εξέταση της συμβολής που έχουν οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες στην αγορά το 2014. Η μελέτη περιελάμβανε τόσο επεξεργασία οικονομικών στοιχείων, όσο και έρευνα καταναλωτών. Τα αποτελέσματα δείχνουν ιδιαίτερα υψηλά μεγέθη.

  • Η συνολική αξία των προσφορών που παρέχεται στους καταναλωτές μέσω των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ το 2014 υπολογίζεται στα 750 εκατ. ευρώ αυξημένο κατά 12% σε σχέση με το 2013 (σχήμα 1) δηλαδή κατά 70 εκατ. ευρώ.

28-07-2015_sx1

  • Το ποσό αυτό αθροιστικά με τα εκπτωτικά κουπόνια αντιστοιχεί σε όφελος ανά νοικοκυριό πάνω από 180 ευρώ κατά Μ.Ο. ανά έτος (4.178.116 νοικοκυριά το 2013 σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ.).
  • Το όφελος αυτό αντιστοιχεί στο 5% του Μ.Ο. της ετήσιας κατανάλωσης σε τρόφιμα του ελληνικού νοικοκυριού[1] (3.688 € σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ.).
  • Οι εκπτώσεις αυτές δεν λαμβάνονται υπόψη στις μετρήσεις του επιπέδου και εξέλιξης των τιμών. Με βάση την παρούσα μελέτη, η μέση έκπτωση στο σύνολο των προϊόντων που παρέχεται μέσω των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ εκτιμάται σε 7,2%, το οποίο σημαίνει ότι οι πραγματικές τιμές είναι κατά τουλάχιστον 7% χαμηλότερες από αυτές που μετριόνται στο ράφι.
  • Οι κατηγορίες με τα μεγαλύτερα ποσοστά πωλήσεων μέσω προσφορών που πλησιάζουν το 50% είναι τα απορρυπαντικά και τα είδη υγιεινής.
  • Εκτιμήσεις του ΙΕΛΚΑ καταγράφουν αντίστοιχες τάσεις και για το Α’ εξάμηνο του 2015.

28-07-2015_sx2

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα αποτελέσματα για την επιλογή προσφορών συνδυάζονται και με την εντατικοποίηση της σύγκρισης των τιμών από τους καταναλωτές, δείχνοντας ότι οι τελευταίοι αποκομίζουν ακόμα μεγαλύτερο όφελος από τον έξυπνο συνδυασμό επιλογής προσφορών και σύγκρισης τιμών το οποίο μπορεί να φτάνει και τα 500 ευρώ ετησίως (Μ.Ο.) ή το 14% της μέσης ετήσιας κατανάλωσης ενός νοικοκυριού σε είδη διατροφής. Χαρακτηριστικό είναι ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. από το 2009 έως το 2013 η μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη διατροφής έχει μειωθεί κατά 13,8%. Η μείωση αυτή είναι συνδυασμός της μείωσης τιμών, της αύξησης προσφορών και της έξυπνης επιλογής φθηνότερων προϊόντων.

Πίνακας 1: Σύγκριση τιμών τυπικού καλαθιού προϊόντων το 2014 πριν και μετά τις προσφορές

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Μέση τιμη πωλησης πριν τις προσφορές

Μέση τιμη πωλησης μετα τις προσφορές

Διαφορά

Αλεύρι για όλες τις χρήσεις 1 κιλό

    1.00 €

    0.82 €

-18.6%

Απορρυπαντικό πλυντηρίου ρούχων κάψουλες 32 τμχ.

   12.00 €

    8.56 €

-28.6%

Γάλα εβαπορέ πλήρες 410 γρ.

    0.89 €

    0.81 €

-8.9%

Γάλα πλήρες 1 λίτρο (Φρέσκο & Υψηλής παστερίωσης)

    1.22 €

    1.13 €

-6.8%

Γιαούρτι τυποποιημένο στραγγιστό, 1 κιλό

    3.21 €

    2.95 €

-8.1%

Ελαιόλαδο 1 λίτρο

    4.67 €

    4.39 €

-6.0%

Ζυμαρικά 500 γρ. μόνο μακαρόνια

    0.77 €

    0.61 €

-20.1%

Καθαριστικά χλωρίου 1250 ml

    1.72 €

    1.63 €

-5.5%

Καφές φίλτρου, 250 γρ.

    3.54 €

    3.26 €

-7.8%

Κοτόπουλο χύμα 1 κιλό

    2.99 €

    2.47 €

-17.4%

Παιδικές πάνες 46 τεμάχια

   15.12 €

    9.71 €

-35.8%

Παριζάκι 330 γρ.

    2.19 €

    2.14 €

-2.3%

Πατάτες 1 κιλό

    0.60 €

    0.53 €

-12.7%

Ποτά τύπου κόλα 1,5 λίτρο

    1.24 €

    1.13 €

-8.9%

Ρύζι 500 γρ.

    1.29 €

    1.16 €

-9.9%

Σερβιέτες και Σερβιετάκια 10 τεμάχια

    2.33 €

    1.82 €

-21.9%

Υγρό πιάτων πλύσιμο στο χέρι 500 ml

    1.33 €

    1.17 €

-12.4%

Φασολάκια κατεψυγμένα 1 κιλό

    2.42 €

    2.11 €

-12.7%

Φέτα χύμα 1 κιλό

    8.26 €

    7.07 €

-14.4%

Φύλλο κρούστας κατεψυγμένο 450 γρ.

    2.27 €

    2.04 €

-10.2%

Χαρτί υγείας 8 τεμάχια

    4.02 €

    3.37 €

-16.2%

Χυμός πορτοκάλι 1 λίτρο εκτός ψυγείου

    1.11 €

    1.01 €

-9.3%

Χυμός τομάτας 500 γρ.

    0.56 €

    0.51 €

-9.5%

Ψωμί τοστ 700 γρ.

    1.89 €

    1.62 €

-13.9%

Σύνολο

   76.63 €

   62.02 €

-19.1%

 

Ο πίνακας 1 παρουσιάζει τα βασικά ευρήματα της μελέτης. Συγκεκριμένα παρουσιάζει για κάθε μία από τις κατηγορίες προϊόντων την μέση τιμή[2] πριν και μετά την πραγματοποίηση των εκπτώσεων. Δηλαδή παρουσιάζει την μέση αρχική τιμή που εμφανίζεται στα ράφια των μεγάλων σουπερμαρκετ και την μέση πραγματική τιμή που πλήρωσε ο καταναλωτής στο ταμείο. Οι εκπτώσεις περιλαμβάνουν ενέργειες οι οποίες διαφοροποιούν την εκάστοτε τιμή ραφιού είτε με ποσοστιαία ή ποσοτική έκπτωση, είτε αν αφορούν προϊόν είτε σύνολο κατηγορίας, είτε με sticker στο προϊόν, είτε με κουπόνι από τον εκάστοτε προμηθευτή.

Όπως φαίνεται από τα στοιχεία του πίνακα, κατά μέσο όρο ο καταναλωτής εξοικονομεί περίπου 19% χάρη στις προωθητικές ενέργειες σε αυτό το τυπικό καλάθι. Οι μεγαλύτερες εξοικονομήσεις εμφανίζονται στις πάνες με 36% στα απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων με 29%, στις σερβιέτες με 22%, στα ζυμαρικά με 20%. Όλες οι κατηγορίες παρουσιάζουν εξοικονομήσεις οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν πέφτουν κάτω του 2%. Για να γίνει σαφής η επίδραση στην καθημερινότητα του καταναλωτή ενδεικτικό είναι το ακόλουθο καλάθι αγορών.

Παράδειγμα

Μια οικογένεια που αγοράζει 1 κιλό αλεύρι, 4 λίτρα γάλα, 1 κιλό γιαούρτι, 1 κοτόπουλο 2 κιλών, 1 ποτό τύπου cola 1,5 λίτρου, 2 πακέτα μακαρόνια, 5 κιλά πατάτες, ½ κιλό φέτα, 8 ρολά χαρτί εξοικονομεί κατά μέσο όρο 12,7% αγοράζοντας αυτό το τυπικό καλάθι αντί για 26,11 € με 22,78 € κατά 3,33 € φθηνότερα.

  • 1 κιλό αλεύρι (τιμή ραφιού 1.00 πραγματική τιμή 0.82)
  • 4 λίτρα γάλα (τιμή ραφιού 4.87 πραγματική τιμή 4.54)
  • 1 κιλό γιαούρτι (τιμή ραφιού 3.21 πραγματική τιμή 2.95)
  • 1 κοτόπουλο (2 κιλών) (τιμή ραφιού 5.97 πραγματική τιμή 4.94)
  • 1 Coca Cola 1.5 λίτρων (τιμή ραφιού 1.24 πραγματική τιμή 1.13)
  • 2 πακέτα μακαρόνια (τιμή ραφιού 1.53 πραγματική τιμή 1.22)
  • 5 κιλά πατάτες (τιμή ραφιού 3.02 πραγματική τιμή 2.64)
  • Μισό κιλό φέτα (τιμή ραφιού 4.13 πραγματική τιμή 3.54)
  • 2 χυμοί τομάτας 500 γρ.  (τιμή ραφιού 1.12 πραγματική τιμή 1.01)
  • 8 ρολά χαρτί (τιμή ραφιού 4.02 πραγματική τιμή 3.37)

Τέλος, θα πρέπει να τονιστεί η σαφής αυξητική τάση της έντασης των εκπτώσεων. Συγκεκριμένα, η ποσοστιαία μέση έκπτωση αυξήθηκε από 13,4% το 2013 σε 19,1% το 2014 προκαλώντας έτσι πραγματική μείωση τιμών 5,4%.

Τα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) 2014/2015, με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα είναι ενδεικτικά της κατάστασης και επιβεβαιώνουν ότι οι Έλληνες στην προσπάθεια τους να εξοικονομήσουν χρήματα εκμεταλλεύονται ιδιαίτερα τις προσφορές και εκπτώσεις που παρέχουν τα σουπερ-μάρκετ στην Ελλάδα μέσα από πρακτικές έξυπνων αγορών.

Όπως φαίνεται στο σχήμα 3 το 90.3% των καταναλωτών εξοικονομεί χρήματα μέσω προσφορών/κουπονιών/δωροπετιαγών που προφέρουν οι αλυσίδες σουπερμάρκετ και προμηθευτές των προϊόντων. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι το 69.3% των καταναλωτών εξοικονομεί τουλάχιστον 5% επί της αξίας των αγορών του και το 40.9% τουλάχιστον 10%.

28-07-2015_sx3

Η έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ καταγράφει ενδιαφέροντα ευρήματα σε σχέση με τις αντιλήψεις και τη συμπεριφορά των καταναλωτών σε σχέση με την επιλογή προσφορών και προωθητικών ενεργειών (σχήμα 4) στο πλαίσιο των «έξυπνων» αγορών τους λόγω της οικονομικής κρίσης. Συγκεκριμένα το 80% των καταναλωτών θεωρούν ότι στα σουπερμάρκετ βρίσκουν περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις σε σχέση με άλλα καταστήματα. Το 78% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει τις προσφορές στις αγορές στο σουπερμάρκετ και το 63% ότι οι προσφορές και εκπτώσεις είναι ο κύριος λόγος για να επιλέξουν το κατάστημα σουπερμάρκετ που θα επισκεφθούν. Σε κάθε περίπτωση η τάση είναι αυξητική, καθώς το 76% των καταναλωτών δήλωσαν ότι το 2014 αγόρασαν περισσότερες προσφορές σε σχέση με το 2013.

28-07-2015_sx4

Οι καταναλωτές έχουν αυξήσει σαφώς (κατά περίπου 33%) την τελευταία 3ετία σε μεγάλο βαθμό τις θετικές γνώμες τους για τις προσπάθειες των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ για τη διατήρηση των τιμών σε χαμηλά επίπεδα ανταποκρινόμενα στη μείωση του εισοδήματος του κοινού. Σε μεγάλο βαθμό αυτή η εξέλιξη είναι αποτέλεσμα της επένδυσης σε χαμηλές τιμές και προσφορές, οι οποίες για το 2014 ξεπέρασαν σε αξία τα 700 εκατ. ευρώ. Ο καταναλωτής έχει ανάγκη τόσο την εξοικονόμηση χρημάτων που παρέχουν οι προσφορές και προωθητικές ενέργειες, όσο και το αίσθημα της ικανοποίησης από τη δυνατότητα να αγοράσουν προϊόντα είτε λόγω προσφοράς, είτε λόγω χαμηλότερης τιμής (π.χ. προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας). Χαρακτηριστικό είναι ότι για πολλούς καταναλωτές η ύπαρξη προσφοράς κάνει τη διαφορά για το αν μπορούν να αγοράσουν ένα προϊόν ή όχι.



[1] Σημειώνεται ότι οι καταναλωτές δεν πραγματοποιούν το σύνολο των αγορών τους σε καταστήματα σουπερμάρκετ.

[2] Η μέση τιμή ορίζεται στο πλαίσιο της μελέτης ως το σύνολο των πωλήσεων της κατηγορίας για τη συγκεκριμένη περίοδο (Α’ 9μηνο) δια των τεμαχίων που πουλήθηκαν τη συγκεκριμένη περίοδο

Total
0
Shares
Related Posts
Read More

RISE (Retail Innovation for Sustainable Ecosystems) Awards

Το ΙΕΛΚΑ με αφορμή την ημέρα Περιβάλλοντος ανακοινώνει την οργάνωση του διαγωνισμού RISE (Retail Innovation for Sustainable Ecosystems) Awards για τις βιώσιμες καινοτομίες στον ευρύτερο κλάδο των FMCG, στο πλαίσιο των δράσεων της πρωτοβουλίας του «Νοιαζόμαστε Σήμερα – Ζούμε Καλύτερα Αύριο».
Read More

Ενδείξεις για αποκλιμάκωση των τιμών φρέσκου γάλακτος το τελευταίο εξάμηνο

Τα ευρήματα της μελέτης δείχνουν ότι υπάρχουν σαφείς ενδείξεις για αποκλιμάκωση τιμών από την ημερομηνία υιοθέτησης των προτάσεων του ΟΟΣΑ για επέκταση της διατηρισιμότητας του φρέσκου γάλακτος (Ιούνιος 2014) έως και τον Ιανουάριο του 2015.
Read More

Σταθεροποίηση τιμών, αύξηση παραγωγικότητας/καινοτομίας, αλλά με μειωμένες πωλήσεις εκτιμούν τα στελέχη του κλάδου των FMCGs για το Β’ εξάμηνο 2017

Η 3η κυλιόμενη 6μηνιαία Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του ΙΕΛΚΑ με δείγμα 166 στελέχη καταγράφει τις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου για τα κύρια κλαδικά θέματα και προκλήσεις.
Read More

Αύξηση του μεριδίου των ελληνικών προϊόντων στις πωλήσεις των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ με θετική επίδραση στο ΑΕΠ

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα προκύπτει ότι την τελευταία τριετία το μερίδιο των ελληνικών προϊόντων στις πωλήσεις των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ έχει αυξηθεί κατά περίπου 5%, από 55-56% σε 60-61%. Από τη σχετική μακροοικονομική ανάλυση προκύπτει ότι η αύξηση της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας του κλάδου λόγω αυτής της αλλαγής εκτιμάται σε 225 εκατ. ευρώ.