Επιστροφή του καταναλωτικού κοινού στην ποιότητα ως βασικό κριτήριο επιλογής αγαθών

Επιστροφή του καταναλωτικού κοινού στην ποιότητα ως βασικό κριτήριο επιλογής αγαθών

Υψηλή αξιολόγηση του valueformoney στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ

Το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) στην ετήσια πανελλήνια έρευνα καταναλωτών σουπερμάρκετ, με δείγμα 2.000 ατόμων, εξετάζει ανάμεσα σε άλλα θέματα την αγοραστική εμπειρία στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ. Τα αποτελέσματα προσφέρουν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα σε σχέση με καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, καθώς και σημαντικές απόψεις των Ελλήνων καταναλωτών σε σχέση με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες στα καταστήματα των αλυσίδων σουπερμάρκετ. Ένα από τα συμπεράσματα που εξάγεται στην πιο πρόσφατη έρευνα είναι η επιστροφή του καταναλωτικού κοινού στην ποιότητα ως βασικό κριτήριο επιλογής προϊόντων.

Μία από τις βασικές τάσεις που παρατηρούνται τα τελευταία χρόνια είναι η πολύπλοκη σχέση που έχει αναπτυχθεί ανάμεσα στην ποιότητα και στην τιμή, λόγω και της οικονομική κρίσης. Όπως φαίνεται στο σχήμα 1 οι καταναλωτές τα τελευταία χρόνια αξιολογούν όλο και πιο θετικά την παρεχόμενη αξία σε σχέση με την τιμή που λαμβάνουν στις αγορές τους από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ. Η παρεχόμενη αξία (Value for Money) εμφανίζεται κυρίως με την αγοραστική εμπειρία και τα επώνυμα και ποιοτικά και ασφαλή προϊόντα (αλλά και τη γενικότερη συμβολή του κλάδου στη ζωή του καταναλωτή π.χ. εταιρική κοινωνική ευθύνη, δημιουργία θέσεων εργασίας, υποστήριξη της ελληνικής οικονομίας κλπ).

17-09-2019_sx1

Παράλληλα όμως, τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, η πλειοψηφία των καταναλωτών αγοράζει τρόφιμα με βασικό κριτήριο την ποιότητα και δευτερευόντως τα χρήματα που δίνει. Όπως φαίνεται στο σχήμα 2, για πρώτη φορά δηλαδή η αξία το value for money (σχέση αξίας-τιμής) που απολαμβάνει ο καταναλωτής διαμορφώνεται πρωτευόντως από την ποιότητα και δευτερευόντως από την τιμή. Οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ άλλωστε έχουν προσαρμοστεί σε αυτή την τάση, προσπαθώντας να παρέχουν πρώτον υψηλή ποιότητα για τον καταναλωτή και δεύτερον εναλλακτικές προϊοντικές επιλογές στον καταναλωτή, μέσω αύξησης της ποικιλίας των γνωστών επωνύμων προϊόντων, αλλά και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Παράλληλα μέσω της διατήρησης των προσφορών και προωθητικών ενεργειών παρέχουν στον καταναλωτή τα εργαλεία για τη διαχείριση των χρημάτων που δαπανά. Το πλεονέκτημα του σουπερμάρκετ συγκριτικά με άλλα κανάλια πώλησης στο να προσφέρει στον καταναλωτή αυτό που ζητάει φαίνεται από το ότι το 80% των καταναλωτών θεωρούν ότι στα σουπερμάρκετ βρίσκουν περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις σε σχέση με άλλα καταστήματα.

17-09-2019_sx2

.Παράλληλα όπως φαίνεται και στο σχήμα 3, τα σουπερμάρκετ αξιολογούνται ιδιαίτερα θετικά σε όλα τα βασικά κριτήρια της βασικής λειτουργίας τους. Συγκεκριμένα:

  • Το πιο «δυνατό» σημείο της αγοραστικής εμπειρίας είναι το προσωπικό των καταστημάτων (άλλωστε πολλές από τις επιχειρήσεις του κλάδου έχουν βραβευτεί επανειλημμένως για το ανθρώπινο δυναμικό τους και τη διαχείριση τους). Οι καταναλωτές έχουν θετική γνώμη για την εξυπηρέτηση και βοήθεια που λαμβάνουν από το προσωπικό σε ποσοστό 86%.
  • Ιδιαίτερα θετική είναι η αξιολόγηση των χαρακτηριστικών των διαθέσιμων προϊόντων στα ράφια των σουπερμάρκετ. Οι θετικές γνώμες για την ασφάλεια και υγιεινή των προϊόντων φτάνουν το 88% με σημαντική βελτίωση έναντι του 78% του 2016, ενώ οι θετικές γνώμες για την ποικιλία των προϊόντων φτάνει το 87% των καταναλωτών.
  • Ακόμα και σε σχέση με τις κατηγορίες προϊόντων όπου τα σουπερμάρκετ ως κλάδος καταγράφουν ελάσσων ποσοστό πωλήσεων, με τα μικρά σημεία πώλησης να έχουν τα μεγαλύτερα μερίδια της αγοράς, η αξιολόγηση είναι θετική με αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα το 81% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι το σουπερμάρκετ παρέχει φρέσκα προϊόντα (Κρέας, Ψάρι, Οπωροκηπευτικά) υψηλής ποιότητας, έναντι 70% το 2016.

17-09-2019_sx3

Συνολικά το 85% των καταναλωτών δηλώνει ότι έχει θετική αίσθηση μετά την έξοδο του από το κατάστημα που είναι ιδιαίτερα υψηλό για την περίοδο κοινωνικής και οικονομικής κρίσης που διερχόμαστε και σημαντικά βελτιωμένο έναντι του 70% που καταγραφόταν τη προηγούμενη διετία.

Total
0
Shares
Related Posts
Read More

Online supermarket: Υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης παρά τα χαμηλά επίπεδα πωλήσεων

Το ΙΕΛΚΑ και η εταιρεία Convert Group πραγματοποιούν σε συνεργασία έρευνα καταγραφής των μεγεθών και των καταναλωτικών τάσεων για το ηλεκτρονικό λιανεμπόριο τροφίμων στην Ελλάδα, αλλά και γενικότερα για την επίδραση του διαδικτύου, των social media και των νέων τεχνολογιών στις αγορές προϊόντων σουπερμάρκετ.
Read More

Χαμηλότερες τιμές στην Ελλάδα αλλά και διπλάσιος ο ΦΠΑ για το τυπικό καλάθι στην Ελλάδα συγκριτικά με τις άλλες χώρες

Η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει ότι και οι τέσσερις χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα, 18% η Ισπανία, 41% η Γαλλία, 27% η Αγγλία, 9% η Πορτογαλία. Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα για να αντιληφθούμε τις πραγματικές τιμές.
Read More

Η κρίση του κορωνοϊού αλλάζει ή επαναφέρει τις συνήθειες των καταναλωτών

1 στους 2 καταναλωτές θα διατηρήσει τις συνήθειες υγιεινής και ασφάλειας και μετά το 2021 | • 1 στους 3 καταναλωτές θα επισκεφθεί άμεσα εστιατόριο-ταβέρνα και 2 στους 3 κατάστημα ρούχων-παπουτσιών | Υψηλά τα ποσοστά των καταναλωτών με την διάθεση για αύξηση των δαπανών με το άνοιγμα της αγοράς