Η εκτιμώμενη επίδραση για τους Έλληνες καταναλωτές με την εφαρμογή των νέων συντελεστών ΦΠΑ στα τρόφιμα

Η παρακάτω ανάλυση που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών αποσκοπεί στην καταγραφή της εκτιμώμενης επίδρασης στα Ελληνικά νοικοκυριά από την αύξηση του ΦΠΑ στα τρόφιμα όπως έχει κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή στο σχέδιο νόμου της 14ης Ιουλίου 2015 με τίτλο Επείγουσες ρυθμίσεις για τη διαπραγμάτευση και σύναψη συμφωνίας με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (Ε.Μ.Σ.).

Πριν την παρουσίαση της ανάλυσης θα πρέπει να αναφερθεί ότι οι ετήσιες αγορές τροφίμων των Ελληνικών νοικοκυριών ανέρχονται ετησίως σε 19,5 δισ. Ευρώ. Η τάση είναι πτωτική την τελευταία 5ετία αν και σταθεροποιήθηκε μετά το 2012. Οι μηνιαίες αγορές σε τρόφιμα κατά μέσο όρο ανά νοικοκυριό υπολογίζονται σε 390 Ευρώ.

Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι αν και σήμερα για τα περισσότερα προϊόντα τροφίμων ο ΦΠΑ είναι στο 13%, το 2009 ο ΦΠΑ ήταν στο 9% και με διαδοχικές αυξήσεις (4/2010 αύξηση στο 10%, 7/2010 αύξηση στο 11%, 1/2011 αύξηση στο 13%, 9/2011 αύξηση για συγκεκριμένα είδη-αναψυκτικά στο 23%). Συνολικά δηλαδή με τις αλλαγές που προβλέπονται στο σχέδιο νόμου θα υπάρξουν είδη με αύξηση του ΦΠΑ σε μία 5ετία από το 9% στο 23%.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, συνοπτικά, τα τρόφιμα που εξαιρούνται της αύξησης και παραμένουν στον μεσαίο συντελεστή 13% είναι τα εξής:

 

  • Κρέας νωπό ή κατεψυγμένο
  • Ψάρια, καλαμάρια, χταπόδια, σουπιές νωπά ή κατεψυγμένα
  • Γάλα Γιαούρτι χωρίς προσθήκη ζάχαρης, χωρίς αρώματα, χωρίς φρούτα
  •  Τυριά (όχι τριμμένα, λιωμένα, με λιπαρά 72%)
  • Αυγά
  • Μέλι
  • Λαχανικά – φρούτα
  • Δημητριακά
  • Αλεύρια
  • Ελαιόλαδο
  • Ζάχαρη
  • Παιδικές τροφές
  • Ζυμαρικά (όχι ψημένα- παραγεμισμένα)
  • Ψωμί (όχι φρυγανιές, όχι προσθήκη άλλων ουσιών)
  • Νερά (μη αεριούχα)
  • Ξύδια
  • Ζωοτροφές (όχι για κατοικίδια)
  • Αλάτι

Τα προϊόντα αυτά αντιπροσωπεύουν το 57% σε αξία των αγορών, κάτι που σημαίνει ότι η αύξηση ΦΠΑ αφορά το 43% των προϊόντων σε αξία.

Σύμφωνα με λεπτομερείς υπολογισμούς και με την βασική υπόθεση ότι η κατανάλωση θα παραμείνει στα επίπεδα του 2013 και ότι η αύξηση του ΦΠΑ θα μεταφερθεί στις τιμές των προϊόντων τότε:

  • Η αναμενόμενη συνολική ετήσια επιβάρυνση για το σύνολο των νοικοκυριών είναι 650 εκατ. €.
  • Η αναμενόμενη συνολική ετήσια επιβάρυνση ανά νοικοκυριό για τα τρόφιμα είναι 157 € ανά νοικοκυριό, δηλαδή επιπλέον 3,5% κατά μέσο όρο.

Όσον αφορά επιμέρους βασικά είδη ακολουθούν παραδείγματα:

Είδος

Ετήσιες αγορές με τους ισχύοντες συντελεστές ΦΠΑ ανά νοικοκυριό

Εκτιμώμενες ετήσιες αγορές με τους νέους συντελεστές ΦΠΑ ανά νοικοκυριό

Εκτιμώμενη ετήσια επιβάρυνση από αύξηση ΦΠΑ ανά νοικοκυριό

Εκτιμώμενη αύξηση εσόδων δημοσίου από  ΦΠΑ

Ρύζι

38.52 €

41.93 €

3.41 €

14 εκατ. €

Αρτοποιήματα (εκτός ψωμιού)

146.64 €

159.62 €

12.98 €

54 εκατ. €

Προϊόντα ζύμης

54.48 €

59.30 €

4.82 €

20 εκατ. €

Αλλαντικά

97.56 €

106.19 €

8.63 €

36 εκατ. €

Παρασκευάσματα ψαριού και κονσέρβες

16.20 €

17.63 €

1,43 €

6 εκατ. €

Βούτυρα, λίπη και έλαια (εκτός ελαιόλαδου)

58.20 €

63.35 €

5,15 €

21 εκατ. €

Προϊόντα ζαχαροπλαστικής

80.76 €

87.91 €

7,15 €

30 εκατ. €

Καφές-Τσάι-Κακάο

83.16 €

90.52 €

7,36 €

31 εκατ. €

 

Σε κάθε περίπτωση, η επιβάρυνση ανά νοικοκυριό αναμένεται να είναι σημαντική, κάτι που σε βάθος χρόνου θα επηρεάσει τις καταναλωτικές και αγοραστικές συνήθειες του κοινού οδηγώντας εκ νέου τον καταναλωτή σε έξυπνες επιλογές, όπως έχουν καταγραφεί σε πρόσφατες έρευνες του ΙΕΛΚΑ.

Total
0
Shares
Related Posts
Read More

Φθηνότερο κατά 4,85% το Χριστουγεννιάτικο Τραπέζι του 2013 σε σχέση με το 2012 στις Μεγάλες Αλυσίδες Σουπερμάρκετ (τελικά αποτελέσματα)

Φθηνότερο κατά 4,85% το Χριστουγεννιάτικο Τραπέζι του 2013 σε σχέση με το 2012 στις Μεγάλες Αλυσίδες Σουπερμάρκετ με σημαντικές μειώσεις στα περισσότερα από τα βασικά προϊόντα του Χριστουγεννιάτικου τραπεζιού (βλ. σχετικό πίνακα).
Read More

Νέα σημαντική αύξηση της απασχόλησης (+2,9%) στο λιανεμπόριο τροφίμων και το 2017 με κύριο πυλώνα τα σουπερμάρκετ

Τα σουπερμάρκετ επενδύουν στην ανάπτυξη του προσωπικού και πλέον 7 στους 10 καταναλωτές έχουν προσωπική σχέση με το προσωπικό των καταστημάτων
Read More

Στο 1.9% η εκτιμώμενη πτώση των πωλήσεων του λιανεμπορίου τροφίμων το 2015, παρά την αυξητική τάση το Α’ εξάμηνο του 2015

Η αγορά το 2015 αναμένεται να κλείσει με ύφεση 1.9%, όταν το πρώτο 6μηνο του έτους παρουσίαζε αύξηση κατά 1.25% και τον μήνα Ιούλιο παρουσίασε αύξηση κατά περίπου 6% κυρίως λόγω της αύξησης των πωλήσεων της πρώτης εβδομάδας του Ιουλίου.
Read More

Μείωση -5% σε σχέση με το 2017 παρουσιάζουν οι τιμές του τυπικού πασχαλινού καλαθιού του 2018 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ

Συνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2018 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ υπολογίζεται στα 55,74€ παρουσιάζει μείωση της τάξης του 5% σε σχέση με το 2017 με 58,53€ υπό την επίδραση τριών κυρίως προϊοντικών ομάδων, των οπωροκηπευτικών, των προϊόντων σε προσφορά και των προϊόντων με αύξηση στη φορολογία την προηγούμενη 3ετία.