Ιδιαίτερα θετική αξιολόγηση της ανταπόκρισης του κλάδου των Σουπερμάρκετ την περίοδο της επιβολής των Capital Controls

Ιδιαίτερα θετική αξιολόγηση της ανταπόκρισης του κλάδου των Σουπερμάρκετ την περίοδο της επιβολής των Capital Controls

Σημαντική η επίδραση των Capital Controls στη συμπεριφορά του Έλληνα καταναλωτή

Το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) πραγματοποίησε πανελλήνια έρευνα καταναλωτών σουπερμάρκετ, με δείγμα 1.350 ατόμων, εξετάζει ανάμεσα σε άλλα θέματα την επίδραση της επιβολής των Capital Controls (Ελέγχων Κεφαλαίων) στον Έλληνα καταναλωτή. Τα αποτελέσματα προσφέρουν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα σε σχέση με καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, καθώς και σημαντικές απόψεις των Ελλήνων καταναλωτών γύρω από το ρόλο των σουπερμάρκετ και των λοιπών σημείων πώλησης τροφίμων. Το γενικό συμπέρασμα των αποτελεσμάτων είναι ότι ο Έλληνας καταναλωτής αξιολογεί ιδιαίτερα υψηλά τη θετική ανταπόκριση του κλάδου σουπερμάρκετ και των προμηθευτών την περίοδο της επιβολής των Capital Controls.

30-11-2015_1

Σε σχέση με την συμπεριφορά καταναλωτή και συγκεκριμένα σε σχέση με τις αγορές τροφίμων δύο είναι βασικές τάσεις που καταγράφηκαν (σχήμα 1):

  • Το 55% των καταναλωτών φοβήθηκε ότι θα υπάρξουν ελλείψεις τροφίμων λόγω της επιβολής των Capital Controls, ενώ μόλις το 30% δηλώνει ότι δεν φοβήθηκε κάτι τέτοιο. Παρά τη δήλωση αυτή, ένα πολύ χαμηλότερο ποσοστό (38%) των καταναλωτών δήλωσε ότι έκανε αγορές όπως π.χ. προμήθειες τις οποίες δεν είχε σχεδιάσει πριν, ενώ η πλειοψηφία, το 47% έκανε τις συνήθεις αγορές του χωρίς στοιχεία πανικού.

Το πρώτο 6μηνο του έτους οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων παρουσίαζαν αύξηση κατά 1.25% και τον μήνα Ιούλιο, λόγω του “supermarket-run”, παρουσίασε αύξηση κατά περίπου 6% κυρίως λόγω της αύξησης των πωλήσεων της πρώτης εβδομάδας του Ιουλίου (εβδομάδα πριν το Δημοψήφισμα), οπότε και οι πωλήσεις αυξήθηκαν πάνω από 30%. Εκ τότε οι πωλήσεις κινούνται στην χαμηλότερη επίδοση των τελευταίων ετών κάτι που οφείλεται εν μέρει στις προμήθειες που έκανε μεγάλη μερίδα του κοινού μετά την επιβολή των Capital Control αλλά και λόγω της αύξησης του ΦΠΑ, της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και της κακής ψυχολογίας του κοινού.

30-11-2015_2

  • Ένας στους δύο καταναλωτές (49%) δηλώνει ότι μετά την επιβολή των Capital Controls χρησιμοποιεί πιο συχνά πιστωτική κάρτα για την πληρωμή των αγορών του στο Σουπερμάρκετ. Έως την επιβολή των ελέγχων κεφαλαίων η Ελλάδα είχε ένα από τα υψηλότερα ποσοστά χρήσης μετρητών στο λιανεμπόριο (95%) και ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά χρήσης πιστωτικών και χρεωστικών καρτών. Στο λιανεμπόριο τροφίμων το ποσοστό χρήσης εκτιμάται ότι μέχρι τον Ιούνιο 2015 ήταν στα επίπεδα του 7-8% για τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και κάτω από 1% για τα μικρά σημεία πώλησης. Εκτιμάται ότι το ποσοστό χρήσης πιστωτικών καρτών αυξήθηκε εξαιτίας των ελέγχων κεφαλαίων μεσοσταθμικά από 4.5% σε 19.5%, με αύξηση για τις αλυσίδες σουπερμάρκετ από 7.5% σε 30% και για τα μικρότερα σημεία πώλησης από 1% σε 7.5%.

Αυτή η τάση θα πρέπει να σημειωθεί έχει ένα πολύ σημαντικό κόστος, καθώς σχετική έρευνα του ΙΕΛΚΑ δείχνει ότι η πληρωμές με πιστωτική κάρτα έχουν σημαντικά υψηλότερα κόστη σε σχέση με τις αγορές με μετρητά. Υπολογίζεται ότι αυτή η εξέλιξη οδηγεί σε ετήσια αύξηση τους λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων κατά 40 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 0.21% των πωλήσεων (σημειώνεται ότι οι κερδοφόρες επιχειρήσεις του κλάδου λειτουργούν με καθαρό περιθώριο κερδοφορίας της τάξης του 1.0-1.5%).

30-11-2015_3

Στο πλαίσιο της έρευνας οι Έλληνες καταναλωτές αξιολόγησαν και την ανταπόκριση που είχαν οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων στις ανάγκες και τα προβλήματα που δημιούργησαν τα Capital Controls. Η πλειοψηφία των καταναλωτών σε ποσοστό 70% θεωρεί ότι τα Σουπερμάρκετ (σε συνεργασία με τους προμηθευτές προϊόντων) ανταποκρίθηκαν θετικά στα προβλήματα που δημιούργησαν τα Capital Controls (σχήμα 2), κάτι που αντικατοπτρίζει όλες τις ενέργειες και εικόνα που είχαν οι επιχειρήσεις την περίοδο αυτή όπως: τη συνεχή αναπλήρωση των ραφιών με προϊόντα, τον περιορισμό των ελλείψεων στο ελάχιστο, την αίσθηση κανονικότητας στην καθημερινότητα, την αποφυγή πανικού παρά τον συνωστισμό στα καταστήματα, αλλά και ενέργειες που έλαβαν δημοσιότητα, όπως την πληρωμή από όλες τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις των εργαζομένων με μετρητά κλπ.

Η θετική αυτή εικόνα φαίνεται και στη σύγκριση ανάμεσα σε όλα τα σημεία πώλησης τροφίμων (σχήμα 3). Συγκριτικά με άλλα σημεία πώλησης τροφίμων (λαϊκές αγορές, κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, οπωροπωλεία, περίπτερα, κλπ) το σουπερμάρκετ θεωρείται με διαφορά το σημείο που ανταποκρίθηκε καλύτερα στις ανάγκες των καταναλωτών την περίοδο των Capital Controls, με ποσοστό 73%, ενώ ακολουθεί η λαϊκή αγορά με 8% και τα λοιπά σημεία πώλησης με πολύ χαμηλά ποσοστά. Αυτό σχετίζεται με το σωστά εκπαιδευμένο προσωπικό, τις οικονομίες κλίμακας, την επιχειρηματική στρατηγική των επιχειρήσεων, τα ηλεκτρονικά συστήματα πληρωμής και σύγχρονα POS, εν γένει τα συστήματα πληροφορικής, αλλά και γενικότερο επιχειρηματικό περιβάλλον.

Total
0
Shares
Related Posts
Read More

Έρευνα: Το σουπερμάρκετ αναγνωρίζεται ως θεσμός στήριγμα για τον καταναλωτή και την εθνική οικονομία

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας ο Έλληνας καταναλωτής αξιολογεί ιδιαίτερα υψηλά τη συνεισφορά του σουπερμάρκετ εν μέσω της οικονομικής κρίσης. Για το ευρύ ελληνικό κοινό το σουπερμάρκετ αποτελεί «στήριγμα» της οικονομίας και της καθημερινότητας.
Read More

Πτώση έως και στα 5,30€ η τιμή του Αρνιού το Πάσχα 2017 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω ανταγωνισμού

Σημαντικό όφελος 20% για τον καταναλωτή από προσφορές και εκπτωτικές ενέργειες στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ την Μεγάλη Εβδομάδα 2017 ενώ το εύρος των τιμών και προϊόντων που έχει να επιλέξει ο καταναλωτής είναι ιδιαίτερα μεγάλο
Read More

Αύξηση της εξοικονόμηση των καταναλωτών από τις προσφορές στα μεγάλα σουπερμάρκετ η οποία φτάνει το 12% της δαπάνης τους σε είδη παντοπωλείου – Εξοικονόμηση πάνω από 300 ευρώ ετησίως

Τα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του ΙΕΛΚΑ με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα δείχνουν ότι 6 στους 10 καταναλωτές προτιμούν περισσότερες προσφορές παρά χαμηλές τιμές και επιλέγουν κατάστημα σουπερμάρκετ με βάση τις προσφορές
Read More

Στο 1.9% η εκτιμώμενη πτώση των πωλήσεων του λιανεμπορίου τροφίμων το 2015, παρά την αυξητική τάση το Α’ εξάμηνο του 2015

Η αγορά το 2015 αναμένεται να κλείσει με ύφεση 1.9%, όταν το πρώτο 6μηνο του έτους παρουσίαζε αύξηση κατά 1.25% και τον μήνα Ιούλιο παρουσίασε αύξηση κατά περίπου 6% κυρίως λόγω της αύξησης των πωλήσεων της πρώτης εβδομάδας του Ιουλίου.