H απασχόληση στον κλάδο του λιανεμπορίου τροφίμων‏

Λιανεμπόριο Τροφίμων: Διατήρηση της Απασχόλησης το 2012 – Ενδείξεις ανάκαμψης το Δ’ τρίμηνο του 2012

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. προκύπτει ότι το λιανεμπόριο τροφίμων εν μέσω της έντονης οικονομικής ύφεσης αποτελεί έναν από τους ελάχιστους κλάδους της οικονομίας που διατηρεί την απασχόληση στην Ελλάδα.

Συγκεκριμένα από την επεξεργασία των στοιχείων απασχόλησης που παρέχει σε τριμηνιαία βάση η ΕΛ.ΣΤΑΤ. προκύπτει ότι παρόλο που από το 2010 έως το 2012 η απασχόληση στην Ελλάδα έχει μειωθεί κατά 14,27%, με περισσότερες από 625 χιλιάδες θέσεις εργασίας να έχουν χαθεί, στο λιανεμπόριο καταστημάτων τροφίμων έχει παραμείνει σταθερή με αύξηση 0,56%, δηλαδή περίπου 1.000 περισσότερες θέσεις εργασίας.

Όπως φαίνεται και στο σχήμα 1, το σύνολο του λιανεμπορίου και το σύνολο της Ελλάδας, το λιανεμπόριο τροφίμων διατηρεί σταθερή την απασχόληση με αύξηση 0,6%, όταν το λιανεμπόριο συνολικά παρουσιάζει μείωση 6,6% την περίοδο 2010-2012. Σε ορισμένους κλάδους της οικονομίας η μείωση της απασχόλησης είναι σημαντικά μεγαλύτερη. Χαρακτηριστικές είναι οι εξελίξεις στον κλάδο της Μεταποίησης όπου η μείωση έφτασε το 23,27% την περίοδο 2010-2012.
15-04-2013_sx1
Χαρακτηριστικό όμως βελτίωσης του κλίματος είναι ότι η απασχόληση στον κλάδο του λιανεμπορίου τροφίμων το τελευταίο τρίμηνο του 2012 φαίνεται αυξημένη σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011 κατά 6,3%. Η αύξηση αυτή της απασχόλησης προκύπτει ότι είναι αποτέλεσμα της λειτουργίας των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ οι οποίες αντιπροσωπεύουν πάνω από το 25% της απασχόλησης του κλάδου και τα στοιχεία απασχόλησης δείχνουν μία αύξηση της τάξης του 8-10% από 2008 έως το 2012 για τις μεγαλύτερες αλυσίδες. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. ο συγκεκριμένος κλάδος παρουσιάζει συνεχώς άνοδο την τελευταία δεκαετία η οποία αντιστοιχεί σε ποσοστό  30% και πάνω από 45 χιλιάδες καινούργιες θέσεις εργασίας.

Πέρα από τα ποσοτικά στοιχεία της απασχόλησης στο λιανεμπόριο τροφίμων, έχουν ιδιαίτερη σημασία και τα ποιοτικά στοιχεία. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να τονιστεί ότι οι αλυσίδες σουπερμάρκετ προσφέρουν εργασία σε ομάδες του πληθυσμού που πλήττονται περισσότερο από την ανεργία, με μεγαλύτερες δυσκολίες στην εύρεση εργασίας όπως είναι οι νέοι, οι ανειδίκευτοι εργάτες, οι γυναίκες, αλλά και η επαρχία καθώς τα δίκτυα καταστημάτων καλύπτουν όλη την χώρα και δεν περιορίζονται στα αστικά κέντρα ή στις βιομηχανικές περιοχές. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις αλυσίδες σουπερμάρκετ εκτιμάται ότι το ποσοστό των γυναικών αποτελεί πλειοψηφία της τάξης του 65-70%, ενώ πάνω από τα 2/3 των καταστημάτων βρίσκονται εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας. Επίσης, μεγάλες εταιρείες του κλάδου έχουν αναγνωρισθεί και έχουν βραβευθεί επανειλημμένως για την ποιότητα των συνθηκών εργασίας που παρέχουν στους εργαζομένους και για τις βέλτιστες πρακτικές τους στην ανάπτυξη ανθρωπίνου δυναμικού.

Αυτή η εξέλιξη φαίνεται πως γίνεται πλέον αντιληπτή και από το ευρύ κοινό. Τα στοιχεία της πρόσφατης πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα δείχνει ότι οι καταναλωτές σε ποσοστό 70% θεωρούν ότι τα σουπερμάρκετ προστατεύουν τις θέσεις εργασίας περισσότερο από τους άλλους κλάδους της οικονομίας (σχήμα 3). Ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών – 73% – θεωρεί ότι τα σουπερμάρκετ λόγω των πανελληνίων δικτύων καταστημάτων που έχουν αναπτύξει συνεισφέρουν στην ενίσχυση της περιφέρειας και στην αποκέντρωση, αντικατοπτρίζοντας έτσι την αυξανόμενη σημασία που έχει η προσφερόμενη απασχόληση στις ημιαστικές και αγροτικές περιοχές της χώρας.

sx215-04-2013_sx2
Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι με τους σχεδόν 200.000 εργαζομένους το λιανεμπόριο τροφίμων αναδεικνύεται ως ηγέτης στη μάχη ενάντια στην μακροπρόθεσμη ανεργία εν μέσω οικονομικής ύφεσης. Παράλληλα, οι αυξητικές τάσεις στο τέλος του 2012, δημιουργούν προσδοκίες για το 2013 και μάλιστα σε ομάδες του πληθυσμού που πλήττονται περισσότερο από την ανεργία όπως είναι οι γυναίκες και οι νέοι
.

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts
Read More

Πάνω από 20% το όφελος του καταναλωτή από έξυπνες αγορές και επιλογή προσφορών και εκπτώσεων στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ τα Χριστούγεννα 2015

Χαρακτηριστικό είναι ότι βρέθηκε τουλάχιστον 1 προσφορά/έκπτωση/προωθητική ενέργεια σε κάθε μία από τις 21 κατηγορίες που εξετάζονται να υπάρχει σε τουλάχιστον μία, αλλά συνήθως σε περισσότερες αλυσίδες σουπερμάρκετ
Read More

Ενδείξεις για αποκλιμάκωση των τιμών φρέσκου γάλακτος το τελευταίο εξάμηνο

Τα ευρήματα της μελέτης δείχνουν ότι υπάρχουν σαφείς ενδείξεις για αποκλιμάκωση τιμών από την ημερομηνία υιοθέτησης των προτάσεων του ΟΟΣΑ για επέκταση της διατηρισιμότητας του φρέσκου γάλακτος (Ιούνιος 2014) έως και τον Ιανουάριο του 2015.
Read More

Σημαντικό όφελος 25% για τον καταναλωτή από προσφορές και εκπτωτικές ενέργειες στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ την Μεγάλη Εβδομάδα 2016

O καταναλωτής που θα αφιερώσει χρόνο στην αναζήτηση αυτών των προσφορών μπορεί να εξοικονομήσει άνω του 25% της δαπάνης του. Χαρακτηριστικό είναι ότισχεδόν σε όλα τα προϊόντα που συνθέτουν το τυπικό καλάθι του Πάσχα, την Μεγάλη εβδομάδα υπάρχει κάποια εκπτωτική προωθητική ενέργεια.
Read More

Σταθεροποίηση των τιμών στα μεγάλα σουπερμάρκετ το 2014, αλλά σημαντικό όφελος για τον καταναλωτή λόγω αύξησης των προσφορών

Oι τιμές είναι σταθερές τα τελευταία 2 χρόνια με μικρές διακυμάνσεις και βρίσκονται στα ίδια επίπεδα με αυτά στις αρχές του 2010, πριν τις αυξήσεις στη φορολογία.