Ανακοίνωση τύπου: Ανακοίνωση τύπου σύγκρισης τιμών σε Ελλάδα, Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία‏

Σημαντικά χαμηλότερες οι τιμές στα Ελληνικά Σουπερμάρκετ σε σχέση με Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία – Αυξανόμενα σημαντικός ο ρόλος του υψηλού ΦΠΑ

Η επαναλαμβανόμενη τετραμηνιαία έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ)  παρουσιάζει τα αποτελέσματα οργανωμένης έρευνας σύγκρισης τιμών σε τυπικό καλάθι προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα τον Μάρτιο 2012 με την Αγγλία και τη Γαλλία και την Ισπανία. Η σύγκριση τιμών γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει από χώρα σε χώρα.

Για την παρούσα ανάλυση συγκρίθηκαν οι τιμές σε 20 υποκατηγορίες προϊόντων που συνθέτουν ένα τυπικό καλάθι. Αυτές οι υποκατηγορίες προϊόντων εξετάζονται από ένα σημαντικό δείγμα 2.465 τιμών προϊόντων στις τέσσερις χώρες συνολικά για να υπολογισθούν οι μέσες τιμές, με δειγματοληψίες από έγκυρα site σε Ελλάδα και εξωτερικό.

19 03 2013_σχ1

Η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών (εικόνα 1) δείχνει ότι τόσο η Αγγλία όσο και η Γαλλία και η Ισπανία έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα κατά 24%, 30% και 1,5% αντίστοιχα.

Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα. Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση (σχήμα 1) δείχνει ότι οι δύο χώρες έχουν ακόμα πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα, η Αγγλία κατά 44% περίπου και η Γαλλία κατά 39% ενώ η διαφορά με την Ισπανία φτάνει το 8,5%. Αυτό είναι αποτέλεσμα της πολύ μεγάλης διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ από τον Ιανουάριο 2011 είναι 13% (και 23% για αναψυκτικά και χυμούς), σημαντικά υψηλότερος από την Αγγλία (0%) και τη Γαλλία (5,5%) και την Ισπανία (5%), επηρεάζοντας αναπόφευκτα τις τελικές τιμές. Στην περίπτωση της Αγγλίας σημαντικό ρόλο στη σύγκριση παίζει και η σημερινή ισοτιμία στερλίνας-ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση, το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από την παραπάνω ανάλυση είναι ότι το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων (σουπερμάρκετ) παρέχει στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα με κατά μέσο όρο χαμηλότερη τιμή (ακόμα και στα φθηνά προϊόντα των τυπικών 20 κατηγοριών), που είναι αποτέλεσμα της οργανωμένης προσπάθειας των προμηθευτών και των σουπερμάρκετ για συγκράτηση των τιμών το 2012 όπως φαίνεται και στα στοιχεία για τον δείκτη τιμών καταναλωτή που δημοσίευσε η ΕΛ.ΣΤΑΤ.. Όπως φαίνεται και στο σχήμα 2 η τάση των μειωμένων τιμών στα ελληνικά Σουπερμάρκετ συνεχίζεται από τις αρχές του 2011 που ξεκίνησε η συγκεκριμένη έρευνα του ΙΕΛΚΑ. Στον πίνακα 1 παρουσιάζονται οι μέσες τιμές ανά κατηγορία προϊόντων ανά χώρα. Για τη σύγκριση χρησιμοποιήθηκαν 391 προϊόντα στην Ελλάδα, 750 στην Αγγλία και 742 στη Γαλλία και 582 στην Ισπανία.

19-03-2013_sx2

Τα δεδομένα τιμών υπολογίζονται από γνωστά παρατηρητήρια τιμών των χωρών που εξετάστηκαν και για την Ελλάδα στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου (Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας) και τιμοληψίες σε μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ.

19-03-2013_pin1

Τα στοιχεία προέρχονται από τις παρακάτω αλυσίδες σουπερμάρκετ:

–         Ελλάδα: Καρφούρ Μαρινόπουλος, ΑΒ Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Βερόπουλος, Μασούτης, My Market

–         Αγγλία: Asda, Sainsbury’s, Tesco, Waitrose, Ocado

–         Γαλλία: E.Leclerc, Auchan, Carrefour, Cora, Geant, InterMarche, Aldi, Ed/DIA, Leader Price, Lidl, Netto

–         Alcampo, Caprado, Carrrefour, Eroski, El corte Ingles, Mercadona, Tudespesa.com

Τα κριτήρια επιλογής των προϊόντων στο καλάθι ήταν ένας συνδυασμός αντίστοιχων χρησιμοποιούμενων καλαθιών για εκτίμηση στο εξωτερικό, καθώς και κοινής διαθεσιμότητας στοιχείων στις χώρες.

 

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts
Read More

Βράβευση του ΙΕΛΚΑ για την καινοτόμα τεχνική Έρευνας Αγοράς με βάση τα Social Media

Στην εκδήλωση τελετής απονομής των βραβείων Social Media Awards 2013 απονεμήθηκε στο ΙΕΛΚΑ και τη Sleed το πρώτο (χρυσό) βραβείο “Best Use of Social Media Research” (Καινοτομικές Μέθοδοι Έρευνας Αγοράς με την Χρήση των Social Media στον κλάδο των super market) για το 2012.
Read More

Παραμένει υψηλή η αφοσίωση των 2/3 των Ελλήνων καταναλωτών στα επώνυμα προϊόντα λόγω και της σημαντικής εξοικονόμησης από τις προσφορές

Σταδιακή διείσδυση των ποιοτικών προϊόντων Ιδιωτικής Ετικέτας στις προτιμήσεις των καταναλωτών ΄συμφωνα με την έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, αναπόσπαστο κομμάτι πλέον της προϊοντικής εικόνας των αλυσίδων σουπερμάρκετ τα ποιοτικά προϊόντα Ιδιωτικής Ετικέτας
Read More

Παρά τις αυξημένες πωλήσεις των οργανωμένων αλυσίδων σουπερμάρκετ εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν λιγότερο από 50% των πωλήσεων στο λιανεμπόριο τροφίμων

Sυνολικά η αγορά του λιανεμπορίου τροφίμων το 2016 παρουσίασε μείωση της τάξης των 375 εκατ. ευρώ (σχεδόν 2%), όμως οι πρώτες εκτιμήσεις με βάσεις τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. δημιουργούν ελπίδες για ανάπτυξη των πωλήσεων το 2017