Πτώση τιμών στις μεγάλες οργανωμένες αλυσίδες σουπερμάρκετ κατά 2% από τις αρχές της χρονιάς
Η παρούσα μηνιαία έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας της εξέλιξης των τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα το πέμπτο δίμηνο του 2012 (Σεπτέμβριος-Οκτώβριος). Βασίζεται στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το επίσημο παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου (Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας).
Το σχήμα 1, δείχνει την εξέλιξη από τον Ιανουάριο του 2010 έως και τον Οκτώβριο του 2012 του γενικού δείκτη τιμών του οργανωμένου λιανεμπορίου (σουπερμάρκετ) που προκύπτει από τις τιμές περίπου 850 προϊόντων στα μεγάλα σουπερμάρκετ όλης της Ελλάδας. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η μείωση των τιμών στο «ράφι» που παρατηρείται από το καλοκαίρι του 2011 και πλέον είναι σαφές ότι σταθεροποιείται. Σε σχέση με τον Αύγουστο του 2011, οι τιμές παρουσιάζουν μείωση κατά 3,4%. Η πτωτική τάση συνεχίζεται και το 2012 οπότε και η μείωση που καταγράφεται από τον Ιανουάριο είναι 2%. Η εξέλιξη αυτή φαίνεται πως είναι αποτέλεσμα της ανταπόκρισης της αγοράς (σουπερμάρκετ και προμηθευτές) στην ένταση της οικονομικής ύφεσης την περίοδο αυτή, παρά την αύξηση τιμών στις πρώτες ύλες και στην ενέργεια.
Όπως φαίνεται και από το σχήμα 1, συνολικά ο γενικός δείκτης σε διάστημα σχεδόν 3 ετών ετών έχει μειωθεί κατά 0,3%, παρά της αυξήσεις του ΦΠΑ και βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με τις αρχές του 2010. Αν δεν ληφθούν υπ’ όψιν οι αυξήσεις του ΦΠΑ τότε ο δείκτης τιμών τον Οκτώβριο 2012 παρουσιάζει πραγματική μείωση κατά 4,3% σε σχέση με τον Ιανουάριο 2010. Το ποσοστό αυτό δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο και αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε εξοικονόμηση 245 Ευρώ ανά έτος ανά νοικοκυριό.
Οι πραγματικές τιμές βρίσκονται στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων 2,5 ετών και στα επίπεδα του 2009, ενώ έχουν απορροφηθεί και οι αυξήσεις του ΦΠΑ. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα αποτελέσματα αυτά δεν λαμβάνουν υπόψη ούτε τις περιοδικές προσφορές σε συγκεκριμένα προϊόντα, αλλά ούτε και τις εκπτώσεις που παρέχουν οι οργανωμένες μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ του χώρου είτε μέσω των προγραμμάτων πιστότητας (loyalty cards), είτε μέσω των λοιπόν προσφορών. Τα ποσά που εξοικονομεί ο Έλληνας καταναλωτής από αυτές τις προωθητικές ενέργειες – και δεν είναι εφικτό να αποτυπωθούν στις μελέτες – είναι αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Οι εκτιμήσεις από ειδικούς της αγοράς αναφέρουν ότι οι συγκεκριμένες ενέργειες από τα σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες έχουν ενταθεί σημαντικά τη τελευταία διετία και θεωρούν ότι το όφελος στον καταναλωτή (σε εξοικονόμηση επί των τιμών) είναι 2-2,5% επί των αγορών του.