Ανακοίνωση τύπου: Μελέτη τιμών στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων το Α’ δίμηνο 2012‏


Πτώση τιμών το τελευταίο εξάμηνο στα σουπερμάρκετ κατά 1,35%

Η παρούσα έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ)  παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας της εξέλιξης των τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα το πρώτο δίμηνο του 2012 (Ιανουάριος-Φεβρουάριος). Βασίζεται στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου (Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας).

Το σχήμα 1, δείχνει την εξέλιξη του γενικού δείκτη τιμών του οργανωμένου λιανεμπορίου (σουπερμάρκετ) από τον Ιανουάριο του 2010 έως και τον Φεβρουάριο του 2012. Όπως φαίνεται και από το σχήμα, συνολικά ο γενικός δείκτης σε διάστημα μεγαλύτερο των 2 ετών έχει αυξηθεί κατά 1,85%, παρά της αυξήσεις του ΦΠΑ. Αν δεν ληφθούν υπ’ όψιν οι αυξήσεις του ΦΠΑ τότε ο δείκτης παρουσιάζει μείωση κατά 2,04%. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η μείωση των τιμών στο «ράφι» που παρατηρείται το τελευταίο εξάμηνο και πλέον σταθεροποιείται. Σε σχέση με τον Αύγουστο του 2011, το τελευταίο εξάμηνο οι τιμές παρουσιάζουν μείωση κατά 1,35%, ενώ αν δεν ληφθούν υπ’ όψιν οι αυξήσεις του ΦΠΑ στα αναψυκτικά και τους χυμούς από 13% σε 23% το Σεπτέμβριο του 2011, τότε η μείωση είναι 1,74%. Η εξέλιξη αυτή φαίνεται πως είναι αποτέλεσμα της ανταπόκρισης της αγοράς (λιανεμπόριο και προμηθευτές) στην ένταση της οικονομικής ύφεσης την περίοδο αυτή, παρά την αύξηση τιμών στις πρώτες ύλες και ενέργεια. Αυτές οι πτωτικές τάσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο επιβεβαιώνονται και από άλλες πρόσφατες μελέτες, όπως αυτή της Nielsen.
28-03-2012_1

Αντίστοιχη εικόνα παρουσιάζει και ο υποδείκτης της κατηγορίας τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών στο οργανωμένο λιανεμπόριο (σχήμα 2), ο οποίος παρά την αύξηση του ΦΠΑ των αναψυκτικών μειώθηκε το τελευταίο εξάμηνο κατά 0,34% (σύγκριση Φεβρουαρίου 2012-Αυγούστου 2011). Ο αντίστοιχος δείκτης της ΕΛ.ΣΤΑΤ., που αφορά το σύνολο της αγοράς παρουσιάζει αύξηση κατά 2,07% την ίδια περίοδο. Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη κατηγορία αγαθών είναι αυτή που έχει πληγεί περισσότερο από την φορολογία καθώς από το ΦΠΑ 9% του 2010, σήμερα έχει φτάσει στο 13% και σε κάποια προϊόντα στο 23%, ποσοστά που αντιστοιχούν σε αύξηση της φορολογίας κατά 50%.

28-03-2012_2

Σημειώνεται επίσης ότι τα αποτελέσματα αυτά δεν λαμβάνουν υπόψη ούτε τις περιοδικές προσφορές σε συγκεκριμένα προϊόντα, αλλά ούτε και τις εκπτώσεις που παρέχουν οι οργανωμένες αλυσίδες σουπερμάρκετ του χώρου είτε μέσω των προγραμμάτων πιστότητας (loyalty cards), είτε μέσω των λοιπόν προσφορών. Τα ποσά που εξοικονομεί ο Έλληνας καταναλωτής από αυτές τις προωθητικές ενέργειες – και δεν είναι εφικτό να αποτυπωθούν στις μελέτες – είναι αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Οι εκτιμήσεις από ειδικούς της αγοράς αναφέρουν ότι οι συγκεκριμένες ενέργειες από τα σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες έχουν ενταθεί σημαντικά τη διετία και θεωρούν ότι αθροιστικά το όφελος στον καταναλωτή είναι μεγαλύτερο από 2,5% επί της κατανάλωσης του.

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts
Read More

Χαμηλότερα κατά 1,47% ο δείκτης τιμών στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ

Σύμφωνα με τα στοιχεία του παρατηρητήριου τιμών της ΓΓΚ, συνολικά κατά μέσο όρο οι τιμές εμφάνισαν μείωση κατά 1,47% το 2013 σε σχέση με το 2012. Παρόμοια μείωση παρατηρήθηκε και το Α’ δίμηνο του 2013 (2,06%) και το Β’ δίμηνο του 2013 (2,01%) δείχνοντας, ότι πλέον οι τιμές σταθεροποιούνται το 2013 περίπου 2% χαμηλότερα από το 2012.
Read More

Λιανεμπόριο Τροφίμων: Αύξηση της απασχόλησης κατά 1,3% το 2013 παρά την οικονομική ύφεση

Πλέον 1 στους 3 εργαζομένους στο εμπόριο απασχολείται στο λιανεμπόριο τροφίμων. Eν μέσω της έντονης οικονομικής ύφεσης αποτελεί έναν από τους ελάχιστους κλάδους της οικονομίας που διατηρεί την απασχόληση στην Ελλάδα.
Read More

Έντονος ανταγωνισμός και προσφορές μειώνουν τις τιμές του Αρνιού στα περυσινά επίπεδα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ

Μέσω προσφορών και εκπτωτικών ενεργειών φθηνότερο κατά 10% το πασχαλινό τραπέζι του 2015 σε σχέση με το 2014. Ελάχιστη τελικά η αύξηση της τιμής του Αρνιού στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ συγκριτικά με την υπόλοιπη αγορά παρά τα προβλήματα τροφοδοσίας της αγοράς – Έντονος για άλλη μια χρονιά ο Ανταγωνισμός με πολλές προσφορές.
Read More

Σταθεροποιητική η τάση για τις αλυσίδες σουπερμάρκετ το Α’ εξάμηνο του 2014.

Στο επίπεδο του Α’ εξαμήνου του 2013 οι πωλήσεις των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων το Α' εξάμηνο του 2014. Μείωση των πωλήσεων στο λιανεμπόριο τροφίμων κατά 5% το 2013 σε σχέση με το 2012, αλλά με οργανωτική/λειτουργική αναβάθμιση των σουπερμάρκετ.