Μελέτη τιμών στο λιανεμπόριο τροφίμων για το Α’ δεκάμηνο 2011‏

 

Πτώση των τιμών στο Οργανωμένο Λιανεμπόριο Τροφίμων το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου 2011

 

Η παρούσα έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ)  παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας της εξέλιξης των τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα το πρώτο δεκάμηνο του 2011 (Ιανουάριος-Οκτώβριος). Βασίζεται στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου (Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας).

Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η μείωση των τιμών που παρατηρήθηκε το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου 2011. Όπως δείχνει το σχήμα 1, η πλειοψηφία των προϊόντων (70%) μείωσαν την τιμή τους ή την κράτησαν σταθερή το τελευταίο δίμηνο. Παράλληλα παρατηρήθηκε σημαντική ποσοστιαία μείωση και σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων που περιλαμβάνονται στο παρατηρητήριο τιμών, με υψηλή βαρύτητα στους δείκτες τιμών, όπως είναι το ελαιόλαδο, τα προϊόντα τουαλέτας (π.χ. πάνες, σαμπουάν), αλλά και τα απορρυπαντικά. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο μέσος διμηνιαίος δείκτης τιμών υποχώρησε το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου 2011 κατά 1,53% σε σχέση με το δίμηνο Ιούλιος-Αύγουστος 2011 (σχήμα 2).
28 11 2011_page1_image3

Η παρακολούθηση των δεικτών τιμών για το πρώτο δεκάμηνο του 2011 (σχήμα 3) δείχνει τις πτωτικές τάσεις στις τιμές το 2011 και ιδιαίτερα το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου 2011, ως οργανωμένη προσπάθεια των προμηθευτών με τους λιανέμπορους. Πιο συγκεκριμένα, ο γενικός δείκτης του οργανωμένου λιανεμπορίου παρουσιάζει τάση συγκράτησης των τιμών καθώς παρά τις αυξήσεις του ΦΠΑ κατά 4% (από 9% σε 13% και από 19% σε 23%), αυξήθηκε σε διάστημα 22 μηνών μόλις κατά 0,97%. Σε σχέση με τον Ιανουάριο 2011, ο δείκτης στο τέλος του Οκτωβρίου 2011 παρουσιάζει μείωση κατά 0,46%. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο αντίστοιχος δείκτης που σταθμίζεται ώστε να μην περιλαμβάνει τις αυξήσεις του ΦΠΑ ήταν πτωτικός συνολικά την εξεταζόμενη περίοδο και τους τελευταίους 22 μήνες έχει μειωθεί κατά 2,46%.28 11 2011_page1_image2

Ενδεικτική της πορείας των τιμών είναι η σύγκριση των συνολικών Δεκαμηνιαίων  δεικτών. Όπως φαίνεται στο σχήμα 4, ο γενικός δείκτης, παρά την αύξηση του ΦΠΑ κατά 4%, αυξήθηκε μόλις κατά 0,94%, ενώ ο αντίστοιχος σταθμισμένος δείκτης χωρίς τις αυξήσεις του ΦΠΑ μειώθηκε κατά 1,17%. Σημειώνεται ότι τα αποτελέσματα θα ήταν σαφώς χαμηλότερα αν ο δείκτης λάμβανε υπόψη περισσότερα φρέσκα προϊόντα (π.χ. οπωροκηπευτικά), όπως ο δείκτης τιμών καταναλωτή της ΕΛ.ΣΤΑΤ..

28 11 2011_page1_image1

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts
Read More

Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής (16/10/2018): Σημαντικότατες αλλαγές στη διατροφή των Ελλήνων καταναλωτών την τελευταία 8ετία

Στο πλαίσιο της παγκόσμιας ημέρας διατροφής της 16ης Οκτωβρίου το ΙΕΛΚΑ πραγματοποίησε μελέτη καταγράφοντας τις αλλαγές τις οποίες διέρχονται οι διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις των Ελλήνων.
Read More

Millennials/Xennials – οι καταναλωτές της επόμενης δεκαετίας

Μειωμένη καταναλωτική δαπάνη, λιγότερο συναίσθημα από τις αγορές, λιγότερο επηρεασμένοι από προσφορές και εκπτώσεις Προτιμούν διαφορετικές κουζίνες και συμβουλεύονται αρκετά youtube και social media για τη διατροφή τους
Read More

Λιανεμπόριο Τροφίμων: Αύξηση της απασχόλησης κατά 1,3% το 2013 παρά την οικονομική ύφεση

Πλέον 1 στους 3 εργαζομένους στο εμπόριο απασχολείται στο λιανεμπόριο τροφίμων. Eν μέσω της έντονης οικονομικής ύφεσης αποτελεί έναν από τους ελάχιστους κλάδους της οικονομίας που διατηρεί την απασχόληση στην Ελλάδα.
Read More

Το σουπερμάρκετ αναγνωρίζεται ως θεσμός στήριγμα για τον Έλληνα καταναλωτή και την εθνική οικονομία

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι ο Έλληνας καταναλωτής θεωρεί ιδιαίτερα σημαντική τη συνεισφορά του σουπερμάρκετ εν μέσω της οικονομικής κρίσης και ότι αποτελεί «στήριγμα» της οικονομίας και της καθημερινότητας για το ευρύ κοινό.