Χαμηλότερα διαχρονικά οι τιμές στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ σε σχέση με το σύνολο της αγοράς

Χαμηλότερα διαχρονικά οι τιμές στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ σε σχέση με το σύνολο της αγοράς

Η παρούσα έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ)  παρουσιάζει τα αποτελέσματα συγκριτικής έρευνας τιμών των προϊόντων του λιανεμπορίου τροφίμων ανάμεσα στις μεγάλες αλυσίδες τροφίμων (σουπερμάρκετ) και στο σύνολο των σημείων πώλησης στην Ελλάδα. Για τα στοιχεία των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ βασίζεται στα δεδομένα που παρέχει το επίσημο παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή (Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας) και για το σύνολο των σημείων πώλησης στα στοιχεία που παρέχει η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.).

Η συγκριτική ανάλυση της εξέλιξης των πωλήσεων (σχήμα 1) ανάμεσα στα στοιχεία του παρατηρητηρίου τιμών (που περιλαμβάνει στοιχεία από τις μεγάλες αλυσίδες τροφίμων) με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. (η οποία περιλαμβάνει και τα μικρά σημεία πώλησης) αποκαλύπτει ότι ενώ σε διάστημα σχεδόν 4 ετών στις αλυσίδες σουπερμάρκετ οι τιμές σε τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά παρουσιάζουν αύξηση 1,20% (βέβαια με πραγματική μείωση -3,30% αν αφαιρεθούν οι αυξήσεις του ΦΠΑ), στο σύνολο της αγοράς υπάρχει μία άνοδος της τάξης του 5,13%, η οποία είναι δεδομένο ότι είναι πολύ μεγαλύτερη στα μικρά σημεία πώλησης. Αυτό είναι αποτέλεσμα της δυνατότητας των μεγάλων αλυσίδων να επιτύχουν οικονομίες κλίμακας, να αυξήσουν την παραγωγικότητα και να ανταποκριθούν στην κρίση.

Σχήμα 1: Συγκριτική εξέλιξη δεικτών τιμών που αφορούν τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά του ΙΕΛΚΑ (οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων / σουπερμάρκετ) και της ΕΛ.ΣΤΑΤ. (σύνολο αγοράς)

 23-10-2013_sx1

Ενδεικτικά της υψηλότερης τιμής των μικρών σημείων πώλησης είναι τα στοιχεία του πίνακα 1 ο οποίος παρουσιάζει συγκριτικά τα στοιχεία που παρέχει η ΕΛ.ΣΤΑΤ. για τις λιανικές τιμές συγκεκριμένων κατηγοριών προϊόντων και στοιχείων που είναι διαθέσιμα στο παρατηρητήριο τιμών. Σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες που εξετάζονται οι τιμές στα σούπερ μάρκετ είναι σημαντικά χαμηλότερες από το σύνολο της αγοράς. Συγκεκριμένα για το 2011-2012 το κανάλι πώλησης σουπερμάρκετ είναι φθηνότερο κατά μέσο όρο 16-13% σε σχέση με το σύνολο της αγοράς. Σημειώνεται ότι και πάλι στα στοιχεία δεν περιλαμβάνεται η επίδραση των προσφορών και εκπτώσεων (είτε εκπτωτικές προσφορές είτε με τη μορφή δωροεπιταγών) οι οποίες έχουν ενταθεί το τελευταίο διάστημα και είναι πολύ μεγαλύτερες στις αλυσίδες σουπερ μάρκετ.

Πίνακας 1: Λιανικές τιμές ειδών καταναλωτή σε Ευρώ, για το μήνα Ιούνιο των ετών 2011-2013, σε επίπεδο συνόλου Χώρας.

23-10-2013_sx2

Ο Δείκτης Τροφίμων και μη Αλκοολούχων Ποτών του ΙΕΛΚΑ, που βασίζεται στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το επίσημο παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή (Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας), προκύπτει από την ανάλυση των 650 περίπου κωδικών για τους οποίους υπάρχουν συνεχώς διαθέσιμα στοιχεία όλο το έτος. Η δειγματοληψία περιλαμβάνει πάνω από 1.000 σημεία πώλησης των μεγάλων αλυσίδων σουπερ μάρκετ σε όλη την Ελλάδα.

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts
Read More

Μείωση των πωλήσεων στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων κατά 5% το 2012

Σημαντικά μειωμένες οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων όπως αποκαλύπτουν τόσο τα αποτελέσματα της ανάλυσης στοιχείων της Nielsen και των δημοσιευμένων οικονομικών καταστάσεων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ για το 2012, όσο και σύμφωνα με ανάλυση στοιχείων της ΕΛ.ΣΤΑΤ.
Read More

Ουσιαστική απαλοιφή της λεπτής πλαστικής σακούλας μεταφοράς στα σουπερμάρκετ το 2021

Ουσιαστική απαλοιφή της λεπτής πλαστικής σακούλας μεταφοράς στα σουπερμάρκετ το 2021 (από 167 σακούλες/κεφαλήν το 2017 σε 0,1 το 2021) Αύξηση 600% αναμένεται να παρουσιάσει η χρήση βιοαποικοδομήσιμων πλαστικών σακουλών το 2021 | Δύσκολο να επιτευχθεί ο στόχος του 2025 της ΕΕ για 40 σακούλες/κεφαλήν λόγω της εξαίρεσης από τη νομοθεσία σε συγκεκριμένα κανάλια πώλησης και των περιορισμένων ελέγχων της πολιτείας
Read More

Η εκτιμώμενη επίδραση για τους Έλληνες καταναλωτές με την εφαρμογή των νέων συντελεστών ΦΠΑ στα τρόφιμα

Η αναμενόμενη συνολική ετήσια επιβάρυνση για το σύνολο των νοικοκυριών είναι 650 εκατ. €. ενώ η αναμενόμενη συνολική ετήσια επιβάρυνση ανά νοικοκυριό για τα τρόφιμα είναι 157 € ανά νοικοκυριό, δηλαδή επιπλέον 3,5% κατά μέσο όρο
Read More

Ιδιαίτερα θετική αξιολόγηση της ανταπόκρισης του κλάδου των Σουπερμάρκετ την περίοδο της επιβολής των Capital Controls

ιδιαίτερα σημαντική είναι η επίδραση που είχαν τα Capital Controls στη διαμόρφωση της αγοραστικής συμπεριφοράς του ελληνικού κοινού τόσο την περίοδο αμέσως μετά την επιβολή των ελέγχων κεφαλαίων αλλά και αργότερα.