Αύξηση της απασχόλησης στο λιανεμπόριο τροφίμων το 2015 με αυξητική τάση και το 2016

Αύξηση της απασχόλησης στο λιανεμπόριο τροφίμων το 2015 με αυξητική τάση και το 2016

5.500 νέες θέσεις εργασίας το 2015

Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) ολοκλήρωσε πρόσφατα  ανάλυση της απασχόλησης στο λιανεμπόριο τροφίμων βάση των στοιχείων της ΕΛ.ΣΤΑΤ. και εμπειρική έρευνα σε εταιρείες του κλάδου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. προκύπτει ότι το λιανεμπόριο τροφίμων εν μέσω της έντονης οικονομικής ύφεσης αποτελεί έναν από τους ελάχιστους κλάδους της οικονομίας που διατήρησε και αυξάνει την απασχόληση στην Ελλάδα.

25-09-2016_sx1

Συγκεκριμένα από την επεξεργασία των στοιχείων απασχόλησης που παρέχει σε τριμηνιαία βάση η ΕΛ.ΣΤΑΤ. προκύπτει ότι την 5ετία 2010-2015 το λιανεμπόριο τροφίμων παρουσιάζει αύξηση της απασχόλησης κατά 4,5%, σε αντίθεση με το σύνολο του λιανικού εμπορίου το οποίο παρουσιάζει μείωση κατά -4.5% και συνολικά με την ελληνική οικονομία η οποία παρουσιάζει μείωση κατά -17,74%. Πρακτικά το λιανεμπόριο τροφίμων το 2015 απασχολούσε 8,5 χιλ. περισσότερους εργαζόμενους σε σχέση με το 2010 ξεπερνώντας τους 193 χιλ. απασχολούμενους. Σημειώνεται ότι η αύξηση της απασχόλησης έρχεται ενάντια στις πιέσεις που ασκεί η μείωση των πωλήσεων στον κλάδο η οποία για το ίδιο διάστημα έχει δείξει μειώσεις της τάξης του 25%.

Συγκεκριμένα για το 2015 το λιανεμπόριο τροφίμων αύξησε την απασχόληση του 2.9% σε σχέση με το 2014, κατά 5,5 χιλ. εργαζομένους δηλαδή. Η τάση αυτή φαίνεται πως συνεχίζεται και το 2016 με το Α’ τρίμηνο να παρουσιάζει αύξηση κατά 0,7% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015. Συνολικά το λιανικό εμπόριο παρουσιάζει επίσης αυξητική τάση το 2015 με αύξηση κατά 1,8% σε σχέση με το 2014.

Εξαιτίας της αύξησης που παρουσιάζει την τελευταία 5ετία το λιανεμπόριο τροφίμων και της ταυτόχρονης μείωσης των άλλων εμπορικών κλάδων, πλέον η απασχόληση του λιανεμπορίου τροφίμων αντιπροσωπεύει σχεδόν το 30% συνολικά του λιανικού και χονδρικού εμπορίου, έχοντας σημαντικά μεγαλύτερες πωλήσεις μάλιστα από το λοιπό λιανεμπόριο. Παράλληλα, ενώ η άμεση απασχόληση στο λιανεμπόριο τροφίμων το 2010 αντιπροσώπευε το 4,37% της Ελληνικής αγοράς εργασίας, το 2015 αντιπροσωπεύει το 5,34%, ξεπερνώντας κλάδους όπως είναι οι Κατασκευές, οι Μεταφορές και η Υγεία.

Η αύξηση αυτή της απασχόλησης στο λιανεμπόριο τροφίμων είναι αποτέλεσμα αρκετών παραγόντων:

  • Της απελευθέρωσης των καναλιών πώλησης συγκεκριμένων προϊοντικών ομάδων (π.χ. απελευθέρωση της αγοράς βρεφικού γάλακτος, καπνού και τύπου, βιταμινών, συμπληρωμάτων διατροφής, νέα υγειονομική διάταξη) η οποία δημιούργησε αυξημένες ανάγκες απασχόλησης για προσωπικό στις εταιρείες του κλάδου.
  • Τα ανεπτυγμένα δίκτυα προκαλούν επιπλέον νέες επενδύσεις στην οργάνωση, μηχανογράφηση και συντήρηση του δικτύου, προκειμένου να αυξηθεί η παραγωγικότητα των επιχειρήσεων, οι οποίες με τη σειρά τους προκαλούν νέες ανάγκες σε υψηλών προσόντων προσωπικού.
  • Των εξαγορών και συγχωνεύσεων, οι οποίες οδήγησαν τις νέες μεγαλύτερες εταιρείες να προβούν σε προσλήψεις προσωπικού τις οποίες δεν ήταν εφικτό να κάνουν τα μικρότερα σχήματα. Παράλληλα στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων αποχώρησης επιχειρήσεων από την αγορά, τα καταστήματα των εταιρειών δεν έκλεισαν, αλλά συνέχισαν να λειτουργούν υπό νέες διοικήσεις.
  • Της ανάπτυξης και εξυγίανσης των δικτύων του κλάδου των λιανικών πωλήσεων τροφίμων τα πρώτα χρόνια της οικονομικής ύφεσης την περίοδο 2010-2014 (κυρίως νέα καταστήματα σουπερ μάρκετ από τις μεγάλες και μεσαίες αλυσίδες του κλάδου, αλλά και αναβάθμιση του δικτύου με νέες τεχνολογίες, συστήματα και καινοτόμες διαδικασίες εξυπηρέτησης κλπ)
  • Της ανάπτυξης νέων επιχειρήσεων στον κλάδο, είτε σε νέα κανάλια πώλησης όπως π.χ. τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ, είτε σε εξειδικευμένα κανάλια όπως π.χ. delicatessen, εξειδικευμένα καταστήματα με ελληνικά προϊόντα, παραδοσιακά καταστήματα με τουριστικό χαρακτήρα κλπ.

Σε σχέση με τα ποιοτικά στοιχεία της απασχόλησης στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, επισημαίνεται ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προσφέρουν εργασία σε ομάδες του πληθυσμού που πλήττονται περισσότερο από την ανεργία και αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες δυσκολίες στην εύρεση εργασίας, όπως οι νέοι, οι ανειδίκευτοι εργάτες και οι γυναίκες.

Επίσης, πρέπει να σημειωθεί η συμβολή του κλάδου στην αντιμετώπιση της ανεργίας στην επαρχία, εφόσον τα δίκτυα πωλήσεων των αλυσίδων δεν περιορίζονται στα αστικά κέντρα ή τις βιομηχανικές περιοχές της χώρας, αλλά καλύπτουν όλη την επικράτεια. Στο προσωπικό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ υπερτερούν οι γυναίκες σε ποσοστά 65%-70%, ενώ περισσότερο από τα 2/3 των καταστημάτων των αλυσίδων δραστηριοποιούνται εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας.

Επιπλέον, μεγάλες εταιρείες του κλάδου έχουν αναγνωρισθεί και βραβευθεί επανειλημμένως για τις συνθήκες εργασίας που διασφαλίζουν για το προσωπικό τους, καθώς και για τις βέλτιστες πρακτικές τους στην ανάπτυξη του ανθρωπίνου δυναμικού.

Total
0
Shares
Related Posts
Read More

Στα ίδια επίπεδα σε σχέση με το 2015 οι τιμές του τυπικού πασχαλινού καλαθιού στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ παρά την αύξηση του ΦΠΑ από 13% σε 23%

Sυνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2016 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ υπολογίζεται στα 57.82€ σχεδόν στην ίδια τιμή σε σχέση με το 2015, 56.95€. Aρκετά από τα προϊόντα έχουν αυξημένο συντελεστή ΦΠΑ από 13% σε 23% σε σχέση με το 2015 και η συνολική τιμή του τυπικού καλαθιού χωρίς αυτές τις αυξήσεις είναι αμετάβλητη σε σχέση με το 2014 (-0.3%).
Read More

Μελέτη ΙΕΛΚΑ εξέλιξης τιμών οπωροκηπευτικών στο οργανωμένο λιανεμπόριο‏

Η παρούσα έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) παρουσιάζει τα αποτελέσματα της ανάλυσης έρευνας της εξέλιξης των μέσων τιμών βασικών οπωροκηπευτικών στο οργανωμένο λιανεμπορίο τροφίμων (σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα για το τελευταίο δωδεκάμηνο.
Read More

Οι Έλληνες καταναλωτές μπορούν να εξοικονομήσουν έως και 40% στις αγορές τους

Οι Έλληνες καταναλωτές μπορούν να εξοικονομήσουν έως και 40% στις αγορές από τα σουπερ μάρκετ κάνοντας έξυπνες αγορές και συγκρίνοντας περισσότερο ανάμεσα σε διαφορετικά προϊόντα και καταστήματα, αναζητώντας προσφορές.