Εμφανής συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών για τις αλυσίδες σουπερμάρκετ τον Ιανουάριο 2024

  • Εμφανής συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών για τις αλυσίδες σουπερμάρκετ τον Ιανουάριο 2024
  • Οι τιμές των προϊόντων στα σουπερμάρκετ τον Ιανουάριο 2024 αυξήθηκαν κατά μέσο όσο 3,00% σε σχέση με τον Ιανουάριο 2023

 

Στο πλαίσιο στοχευμένης έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων, εξετάστηκε η πορεία των τιμών ανάμεσα στον Ιανουάριο 2024 και τον Ιανουάριο 2023.

Από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:

  1. Η εμφανής συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερμάρκετ τον Ιανουάριο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του 3,00%.
  2. Για την κατηγορία των τροφίμων καταγράφεται άνοδος κατά 3,39% τον Ιανουάριο 2024. Όσον αφορά τις κατηγορίες με λοιπά ταχυκίνητα είδη παντοπωλείου μη τροφίμων καταγράφεται πληθωρισμός της τάξης του 0,81%.
  3. Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
  • Χαρτικά, πάνες & σερβιέτες: -6,12%
  • Γάλα και χυμοί: -4,15%
  • Γιαούρτια και λοιπά γαλακτοκομικά: -4.11%
  • Αλλαντικά: -2,11%
  • Τυροκομικά: -1,79%

Σημειώνεται ότι στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς και της μείωσης στις τιμές παραγωγού.

  1. Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
  • Τροφές και είδη για κατοικίδια: +12.08%
  • Νερά και αναψυκτικά: +10,48%
  • Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +9,59%
  • Έτοιμα γεύματα: +8,20%
  • Βρεφικές και παιδικές τροφές: +6,98%

Σημειώνεται ότι στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, καθ’ όλο το 2023 καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής και των ακραίων κλιματικών φαινομένων. H κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», που περιλαμβάνει και το ελαιόλαδο, καταγράφει αύξηση κατά 5,18%. Η συγκρατημένη αύξησή της οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).

  1. Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η συγκρατημένη αύξηση τιμών στα σουπερμάρκετ:
  • Αυστηρό θεσμικό πλαίσιο. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν με αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. νόμος αθέμιτης κερδοφορίας Ν.4818/2021).
  • Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
  • Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
  • Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
  • Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.

Σχετικά με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ

Τα συμπεράσματα και αποτελέσματα της έρευνας βασίζονται σε ανάλυση στο σύνολο των πραγματικών μηνιαίων πωλήσεων και όχι σε δειγματοληψία.

Για το σκοπό της έρευνας αναλύθηκε η μεταβολή της μοναδιαίας αξίας ανά κατηγορία προϊόντος (πωλήσεις προς όγκο) ανάμεσα στους μήνες Ιανουάριο 2024 και Ιανουάριο 2023. Ο συγκεκριμένος δείκτης αντικατοπτρίζει τόσο την πορεία των τιμών, όσο και τις αγοραστικές επιλογές των καταναλωτών.

Στόχος της έρευνας είναι η αντικειμενική καταγραφή των τιμών ξεχωριστά στο κανάλι της οργανωμένης λιανικής (σουπερμάρκετ), το οποίο αποτελεί πλέον το κύριο κανάλι διάθεσης βασικών καταναλωτικών αγαθών, με σημαντικές διαφοροποιήσεις λειτουργίας σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά τόσο λόγω των μέτρων της Πολιτείας όσο και λόγω των οικονομιών μεγέθους.

Η έρευνα θα επαναλαμβάνεται ανά μήνα συγκρίνοντας την εξέλιξη των τιμών σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους.

Total
0
Shares
Related Posts
Read More

Μείωση 1% στη μέση τιμή για το Χριστουγεννιάτικο Τραπέζι στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ το 2019 σε σχέση με το 2018

Η παρούσα έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας τιμών των προϊόντων στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο του 2019.
Read More

Η κρίση του κορωνοϊού αλλάζει ή επαναφέρει τις συνήθειες των καταναλωτών

1 στους 2 καταναλωτές θα διατηρήσει τις συνήθειες υγιεινής και ασφάλειας και μετά το 2021 | • 1 στους 3 καταναλωτές θα επισκεφθεί άμεσα εστιατόριο-ταβέρνα και 2 στους 3 κατάστημα ρούχων-παπουτσιών | Υψηλά τα ποσοστά των καταναλωτών με την διάθεση για αύξηση των δαπανών με το άνοιγμα της αγοράς
Read More

Θετική εικόνα στα social media για τα σούπερ μάρκετ

Το ΙΕΛΚΑ σε συνεργασία με την εταιρία Sleed πραγματοποίησε έρευνα για την καταγραφή του ρόλου των social media στον κλάδο των σουπερ μάρκετ. Η ανάλυση των δεδομένων παρείχε εξειδικευμένη πληροφορία για τις καταναλωτικές τάσεις, απόψεις και αντιλήψεις για τον κλάδο, θεσμούς, οργανισμούς, εταιρείες, προϊόντα.