Ερευνητικό έργο FOODMISSION: Οι Πολίτες ως Κινητήριος Δύναμη για Βιώσιμα Συστήματα Τροφίμων

FOODMISSION: Οι Πολίτες ως Κινητήριος Δύναμη για Βιώσιμα Συστήματα Τροφίμων

Το πολυαναμενόμενο ευρωπαϊκό έργο FOODMISSION, χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ξεκίνησε επίσημα με την επιτυχημένη εναρκτήρια συνάντηση, που πραγματοποιήθηκε στις 14-16 Ιανουαρίου 2025, στο Μπέργκεν της Νορβηγίας.

«Το έργο FOODMISSION, στοχεύει στην κινητοποίηση και ενδυνάμωση των καταναλωτών και των πολιτών με καινοτόμους τρόπους, ώστε να αποτελέσουν ατομικά και συλλογικά φορείς αλλαγής για τον μετασχηματισμό του συστήματος τροφίμων», δήλωσε ο Δρ. NaΛευτέρης Κιοσές, Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ. «Σήμερα, με την πληθώρα μέσων επικοινωνίας και τις νέες συνήθειες ενημέρωσης γίνεται όλο και πιο δύσκολο να παρέχεται σωστή επικοινωνία σε σχέση με τα σημερινά πρότυπα κατανάλωσης τροφίμων. Οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν πολλά περισσότερα, ώστε να κάνουν σωστές επιλογές τροφίμων οι οποίες και είναι υγιεινές και βιώσιμες από περιβαλλοντική άποψη.»

Χρηματοδοτούμενο από το Horizon Europe, το Πρόγραμμα Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για Έρευνα και Καινοτομία, το έργο FOODMISSION υιοθετεί μια καινοτόμο προσέγγιση της επιστήμης των πολιτών, εμπλέκοντας άμεσα τους πολίτες στη διαδικασία έρευνας μέσω συμμετοχής στη συλλογή δεδομένων και άλλες δραστηριότητες. Μέσα από τη συνεργασία με άτομα και νοικοκυριά, το έργο στοχεύει να κατανοήσει καλύτερα πώς οι πολίτες αντιλαμβάνονται τη βιωσιμότητα στα τρόφιμα και τι επηρεάζει τη συμπεριφορά τους σχετικά με αυτά. Τα δεδομένα που θα συλλεχθούν από τους πολίτες θα χρησιμοποιηθούν για τη διαμόρφωση πολιτικών και την επίτευξη ουσιαστικής αλλαγής.

Για τη διαρκή εμπλοκή των πολιτών, το FOODMISSION ενσωματώνει τη μεθοδολογία της παιχνιδοποίησης (gamification), η οποία αποτελεί μια από τις βασικές καινοτομίες του έργου. Το έργο θα αναπτύξει μια εκπαιδευτική, εικονική πλατφόρμα που θα συνδυάζει εκπαιδευτικό περιεχόμενο με διαδραστικές δραστηριότητες. Η πλατφόρμα θα κρατά το ενδιαφέρον των χρηστών, θα ενθαρρύνει συγκεκριμένες δράσεις και θα διαδίδει χρήσιμες πληροφορίες. Επίσης, θα υποστηρίζει τη συλλογή και την ανταλλαγή δεδομένων από τους πολίτες, με πλήρη συμμόρφωση στις αρχές ιδιωτικότητας και ηθικής. Μέσω μηχανισμών οπτικοποίησης δεδομένων και ανατροφοδότησης, οι πολίτες και οι κοινότητες θα λαμβάνουν αποδείξεις για τον αντίκτυπο των αποφάσεών τους, προάγοντας τη συλλογική ευθύνη και τη συστημική αλλαγή.

Για την ενσωμάτωση πολλαπλών προοπτικών, το έργο FOODMISSION θα δημιουργήσει επίσης επτά «Εργαστήρια Μετασχηματισμού» – ‘Transformation Labs’ σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αυτά τα εργαστήρια θα λειτουργήσουν ως κόμβοι συνεργασίας διαφόρων φορέων, όπως πανεπιστήμια, μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώσεις καταναλωτών και ΜΚΟ, για τη συνδημιουργία της πλατφόρμας και άλλων βασικών αποτελεσμάτων του έργου. Αυτή η προσέγγιση διασφαλίζει ότι το έργο συμμορφώνεται με τις αρχές της Υπεύθυνης Έρευνας και Καινοτομίας, εμπλέκοντας τους ενδιαφερόμενους σε κάθε στάδιο ανάπτυξης.

Το έργο, που συντονίζεται από το Western Norway University of Applied Sciences, περιλαμβάνει τη συμμετοχή τεσσάρων πανεπιστημίων, δύο μικρομεσαίων επιχειρήσεων, μιας εθνικής ένωσης καταναλωτών, ενός ιδιωτικού ερευνητικού φορέα στον τομέα λιανικής, μιας ΜΚΟ για την κοινωνική μάθηση και την εφαρμογή πολιτικής, καθώς και μιας ομάδας συμφερόντων αγροτικών και διατροφικών επιχειρήσεων. Οι εταίροι καλύπτουν 8 ευρωπαϊκές χώρες και ένα ευρύ φάσμα ειδικοτήτων: βιώσιμη μετάβαση, ψηφιακή καινοτομία, συμπεριφορά καταναλωτή, συστήματα τροφίμων, διατροφή, παιχνιδοποίηση, επιστήμη των πολιτών, συμμετοχή πολιτών, κίνητρα, υπεράσπιση πολιτικών, ψηφιακή εκπαίδευση και κατάρτιση. 

 

Η συμβολή του ΙΕΛΚΑ στο έργο FOODMISSION

Το ΙΕΛΚΑ συμμετέχει στο έργο FOODMISSION αξιοποιώντας την εξειδίκευσή του στους τομείς της ανάλυσης δεδομένων, της συμπεριφοράς καταναλωτή και της βιωσιμότητας. Το έργο προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία να ενδυναμωθούν οι πολίτες, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσουμε στρατηγικές που προωθούν πιο υγιεινές και βιώσιμες επιλογές στην κατανάλωση τροφίμων. Μέσα από τη συμμετοχή μας στα «Εργαστήρια Μετασχηματισμού», τη συνδημιουργία της εκπαιδευτικής πλατφόρμας και την παροχή κρίσιμων δεδομένων από τον τομέα του λιανεμπορίου, συμβάλλουμε καθοριστικά στην ευθυγράμμιση της επιστήμης με τις ανάγκες των πολιτών. Το FOODMISSION αποτελεί μια πολύτιμη πρωτοβουλία για την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης, παρέχοντας καινοτόμες λύσεις που ενισχύουν τη σύνδεση πολιτών, επιχειρήσεων και πολιτικής.

Το FOODMISSION ξεκίνησε την 1η Ιανουαρίου 2025 και θα διαρκέσει 3 χρόνια και 6 μήνες.

 

The FOODMISSION consortium

 

   
https://www.hvl.no/en/ https://www.eur.nl/en/eshcc/research 
https://systemssolutions.org/ https://ielka.gr/
https://www.adiconsum.it/ www.uth.gr
https://eng.gzs.si/ https://reedu.de/
https://www.sphericalpixel.com/ http://www.univr.it

Total
0
Shares
Related Posts
Read More

Στα ίδια επίπεδα σε σχέση με το 2015 οι τιμές του τυπικού πασχαλινού καλαθιού στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ παρά την αύξηση του ΦΠΑ από 13% σε 23%

Sυνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2016 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ υπολογίζεται στα 57.82€ σχεδόν στην ίδια τιμή σε σχέση με το 2015, 56.95€. Aρκετά από τα προϊόντα έχουν αυξημένο συντελεστή ΦΠΑ από 13% σε 23% σε σχέση με το 2015 και η συνολική τιμή του τυπικού καλαθιού χωρίς αυτές τις αυξήσεις είναι αμετάβλητη σε σχέση με το 2014 (-0.3%).
Read More

Η εκτιμώμενη επίδραση για τους Έλληνες καταναλωτές με την πιθανή εφαρμογή νέων συντελεστών ΦΠΑ στα είδη παντοπωλείου (τρόφιμα)

Σύμφωνα με υπολογισμούς, η ενδεχόμενη αύξηση του ΦΠΑ από 23% σε 24% εκτιμάται ότι θα προκαλέσει συνολική ετήσια επιβάρυνση για το σύνολο των νοικοκυριών για τα είδη παντοπωλείου είναι 103 εκατ. € ενώ η αναμενόμενη συνολική ετήσια επιβάρυνση ανά νοικοκυριό για τα τρόφιμα είναι 25€ ανά νοικοκυριό
Read More

Αύξηση του μεριδίου των ελληνικών προϊόντων στις πωλήσεις των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ με θετική επίδραση στο ΑΕΠ

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα προκύπτει ότι την τελευταία τριετία το μερίδιο των ελληνικών προϊόντων στις πωλήσεις των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ έχει αυξηθεί κατά περίπου 5%, από 55-56% σε 60-61%. Από τη σχετική μακροοικονομική ανάλυση προκύπτει ότι η αύξηση της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας του κλάδου λόγω αυτής της αλλαγής εκτιμάται σε 225 εκατ. ευρώ.
Read More

Το 90% των καταναλωτών εκμεταλλεύεται τις προσφορές και εκπτώσεις σουπερμάρκετ και προμηθευτών προϊόντων για εξοικονόμηση χρημάτων

Τα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του ΙΕΛΚΑ 2014/2015, με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα δείχνουν ότι οι Έλληνες στην προσπάθεια τους να εξοικονομήσουν χρήματα εκμεταλλεύονται ιδιαίτερα τις προσφορές και εκπτώσεις που παρέχουν τα σουπερ-μάρκετ