Χαμηλότερα κατά 1,47% ο δείκτης τιμών στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ

29/7/2013, Ανακοίνωση Τύπου

Χαμηλότερα κατά 1,47% ο δείκτης τιμών στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ το Α’ εξάμηνο του 2013 σε σχέση με το Α’ εξάμηνο του 2012

Η παρούσα μηνιαία έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ)  παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας της εξέλιξης των τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα το 2013. Βασίζεται στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το επίσημο παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή (Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας).

29-07-2013_1

Το σχήμα 1, δείχνει το επίπεδο του γενικού δείκτη τιμών του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) το πρώτο εξάμηνο του 2012 και το πρώτο εξάμηνο του 2013. Όπως φαίνεται στο σχήμα, συνολικά κατά μέσο όρο οι τιμές εμφάνισαν μείωση κατά 1,47% το 2013 σε σχέση με το 2012. Παρόμοια μείωση παρατηρήθηκε και το Α’ δίμηνο του 2013 (2,06%) και το Β’ δίμηνο του 2013 (2,01%) δείχνοντας, ότι πλέον οι τιμές σταθεροποιούνται το 2013 περίπου 2% χαμηλότερα από το 2012.

Όπως φαίνεται στο σχήμα 2, όπου απεικονίζεται η μηνιαία εξέλιξη του Δείκτη τιμών, η αποκλιμάκωση των τιμών έκανε την εμφάνιση την άνοιξη του 2012 και συνεχίστηκε όλο το έτος και δείχνει πλέον σαφώς πως οι τιμές σταθεροποιούνται σε επίπεδα του 2009, παρά τις σημαντικές αυξήσεις του ΦΠΑ, με ελαφρώς πτωτική τάση. Όπως προκύπτει από την ανάλυση των τιμών 884 κωδικών προϊόντων στα μεγάλα σουπερμάρκετ όλης της Ελλάδας (τρόφιμα και είδη παντοπωλείου), συνολικά οι τιμές εμφάνισαν μείωση κατά 0,27% τον Ιούνιο 2013 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα το 2012 και κατά 2,41% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2011. Οι επιμέρους υποδείκτες τιμών επίσης εμφανίζουν σημαντική αποκλιμάκωση. Σημειώνεται ότι στα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνεται η επίδραση των προσφορών και εκπτώσεων (είτε εκπτωτικές προσφορές είτε με τη μορφή δωροεπιταγών) οι οποίες έχουν ενταθεί το τελευταίο διάστημα και εκτιμάται ότι έχουν επιφέρει επιπλέον όφελος στον καταναλωτή.

29-07-2013_2

 

Ιδιαίτερα αξιοσημείωτη είναι η εξέλιξη του δείκτη τιμών όταν αφαιρεθούν οι επιδράσεις των συνεχών αυξήσεων του ΦΠΑ (από τον Μάρτιο του 2010 έως τον Σεπτέμβριο του 2011). Σε αυτή την περίπτωση ο δείκτης τιμών στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ παρουσιάζει μείωση τα τελευταία 3,5 έτη 1/2010-6/2013 κατά 4,5% και κινείται στα επίπεδα της προηγούμενης δεκαετίας. Ιδιαίτερα θετική εξέλιξη αν ληφθεί υπόψη η αύξηση στις τιμές των πρώτων υλών και στις τιμές της ενέργειας (καύσιμα και ηλεκτρική ενέργεια).

Όπως φαίνεται στον πίνακα 1, σχεδόν όλες οι κατηγορίες που εξετάζονται παρουσιάζουν μείωση τον Ιούνιο του 2013 σε σχέση με τον Ιούνιο του 2012, με μεγαλύτερη αυτή στα φρούτα και λαχανικά και στα είδη καθαρισμού. Συνολικά, οι μειώσεις που παρατηρούνται είναι αποτέλεσμα της προσαρμογής της αγοράς (προμηθευτών και αλυσίδων σουπερμάρκετ) στις συνθήκες τις κρίσης, την ένταση του ανταγωνισμού, την μείωση συγκεκριμένων συντελεστών κόστους και στη σχετική σταθεροποίηση των διεθνών τιμών των πρώτων υλών.

29-07-2013_3

 Ο Γενικός Δείκτης Οργανωμένου Λιανεμπορίου του ΙΕΛΚΑ, που βασίζεται στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το επίσημο παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή (Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας), προκύπτει από την ανάλυση των 900 περίπου κωδικών για τους οποίους υπάρχουν συνεχώς διαθέσιμα στοιχεία όλο το έτος, από τους περίπου 1.500 που είναι συνολικά διαθέσιμοι. Η δειγματοληψία περιλαμβάνει πάνω από 1.000 σημεία πώλησης των μεγάλων αλυσίδων σουπερ μάρκετ σε όλη την Ελλάδα.

Για περισσότερες πληροφορίες:

Δρ. Λευτέρης Κιοσές

Υπεύθυνος Ερευνών

ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών)

Λ. Κηφισίας 62, Μαρούσι, 15125

Τηλ. 212 1019954, Κιν. 6948538456, e-mail: info@ielka.gr, www.ielka.gr

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts
Read More

Η εκτιμώμενη επίδραση για τους Έλληνες καταναλωτές με την εφαρμογή των νέων συντελεστών ΦΠΑ στα τρόφιμα

Η αναμενόμενη συνολική ετήσια επιβάρυνση για το σύνολο των νοικοκυριών είναι 650 εκατ. €. ενώ η αναμενόμενη συνολική ετήσια επιβάρυνση ανά νοικοκυριό για τα τρόφιμα είναι 157 € ανά νοικοκυριό, δηλαδή επιπλέον 3,5% κατά μέσο όρο
Read More

Φθηνότερο κατά 7,5% το Πασχαλινό τραπέζι του 2014 και χαμηλότερες κατά 6% οι τιμές για το ελληνικό Αρνί στις μεγάλες αλυσίδες Σουπερμάρκετ σε σχέση με το 2013

Το μέσο τυπικό καλάθι του 2014 υπολογίζεται στα 40,72€ μειωμένο κατά 7,57% σε σχέση με το 2013. Σε 5% εκτιμάται το επιπλέον όφελος του καταναλωτή από την επιλογή προσφορών
Read More

Νέα αύξηση της απασχόλησης (+1,4%) στο λιανεμπόριο τροφίμων και το 2018 με κύριο πυλώνα τα σουπερμάρκετ

3.000 νέες θέσεις εργασίας το 2018 και πλέον οι άμεσα απασχολούμενοι στο λιανεμπόριο τροφίμων φτάνουν τους 210.000. 8 στους 10 καταναλωτές έχουν προσωπική σχέση με το προσωπικό των καταστημάτων που αναβαθμίζει την εμπιστοσύνη τους προς το λιανεμπόριο τροφίμων.
Read More

Παραμένουν χαμηλότερες οι τιμές του τυπικού καλαθιού στα Ελληνικά Σουπερμάρκετ σε σχέση με Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία

Η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών (πίνακας 1) δείχνει ότι και οι τρεις χώρες τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα, κατά 9% η Ισπανία, 32% η Γαλλία και 40% η Αγγλία.