Παραμένουν 2% χαμηλότερες οι τιμές στις μεγάλες αλυσίδες σουπερ μάρκετ και το δεύτερο δίμηνο του 2013

Παραμένουν 2% χαμηλότερες οι τιμές στις μεγάλες αλυσίδες σουπερ μάρκετ και το δεύτερο δίμηνο του 2013 σε σχέση με το δεύτερο δίμηνο του 2012

Η παρούσα μηνιαία έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ)  παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας της εξέλιξης των τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα το 2013. Βασίζεται στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το επίσημο παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή (Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας).

20-05-2013_sx1

 

Το σχήμα 1, δείχνει το επίπεδο του γενικού δείκτη τιμών του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) το δεύτερο δίμηνο του 2012 και το δεύτερο δίμηνο του 2013 που προκύπτει από τις τιμές 901 κωδικών προϊόντων στα μεγάλα σουπερμάρκετ όλης της Ελλάδας (τρόφιμα και είδη παντοπωλείου). Όπως φαίνεται στο σχήμα 1, συνολικά κατά μέσο όρο οι τιμές εμφάνισαν μείωση κατά 2,01% το 2013 σε σχέση με το 2012. Οι επιμέρους δείκτες τιμών επίσης εμφανίζουν σημαντική αποκλιμάκωση. Παρόμοια μείωση παρατηρήθηκε και το Α’ δίμηνο του 2013 (2,06%) δείχνοντας, ότι πλέον οι τιμές σταθεροποιούνται το 2013 περίπου 2% χαμηλότερα από το 2012. Σημειώνεται ότι στα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνεται η επίδραση των προσφορών και εκπτώσεων οι οποίες έχουν ενταθεί το τελευταίο διάστημα.

Όπως φαίνεται στο σχήμα 2, όπου απεικονίζεται η μηνιαία εξέλιξη του Δείκτη τιμών, η αποκλιμάκωση των τιμών έκανε την εμφάνιση την άνοιξη του 2012 και συνεχίστηκε όλο το έτος και δείχνει πλέον να σταθεροποιεί τις τιμές σε επίπεδα του 2009. Ιδιαίτερα αξιοσημείωτη είναι η εξέλιξη του δείκτη τιμών όταν αφαιρεθούν οι επιδράσεις των συνεχών αυξήσεων του ΦΠΑ (από τον Μάρτιο του 2010 έως τον Σεπτέμβριο του 2011). Σε αυτή την περίπτωση ο δείκτης τιμών παρουσιάζει μείωση την τριετία 2010-2012 κατά σχεδόν 4,5%, ιδιαίτερα θετική εξέλιξη αν ληφθεί υπόψη η αύξηση στις τιμές των πρώτων υλών και στις τιμές της ενέργειας (καύσιμα και ηλεκτρική ενέργεια).

20-05-2013_sx2

 

Όπως φαίνεται στον πίνακα 1, σχεδόν όλες οι κατηγορίες που εξετάζονται παρουσιάζουν μείωση το Α’ τετράμηνο του 2013 σε σχέση με το Α΄τετράμηνο του 2012, με μεγαλύτερη αυτή στα φρούτα και λαχανικά (κυρίως στα λαχανικά) και στο κρέας, η οποία και εξηγείται και από τις ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές του φετινού Πάσχα. Συνολικά, οι μειώσεις που παρατηρούνται είναι αποτέλεσμα της προσαρμογής της αγοράς (προμηθευτών και αλυσίδων σουπερμάρκετ) στις συνθήκες τις κρίσης, την ένταση του ανταγωνισμού και στη σχετική σταθεροποίηση των διεθνών τιμών των πρώτων υλών.

20-05-2013_sx3

Ο Γενικός Δείκτης Οργανωμένου Λιανεμπορίου του ΙΕΛΚΑ, που βασίζεται στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το επίσημο παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή (Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας), προκύπτει από την ανάλυση των 931 κωδικών για τους οποίους υπάρχουν συνεχώς διαθέσιμα στοιχεία όλο το έτος, από τους περίπου 1.500 που είναι συνολικά διαθέσιμοι. Η δειγματοληψία περιλαμβάνει πάνω από 1.000 σημεία πώλησης των μεγάλων αλυσίδων σουπερ μάρκετ σε όλη την Ελλάδα.

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts
Read More

Η εκτιμώμενη επίδραση για τους Έλληνες καταναλωτές με την εφαρμογή των νέων συντελεστών ΦΠΑ στα τρόφιμα

Η αναμενόμενη συνολική ετήσια επιβάρυνση για το σύνολο των νοικοκυριών είναι 650 εκατ. €. ενώ η αναμενόμενη συνολική ετήσια επιβάρυνση ανά νοικοκυριό για τα τρόφιμα είναι 157 € ανά νοικοκυριό, δηλαδή επιπλέον 3,5% κατά μέσο όρο
Read More

Η επίδραση των συνεχών αλλαγών ΦΠΑ στα είδη παντοπωλείου (τρόφιμα) τη δεκαετία 2008-2017

Παρότι ο μέσος συντελεστής ΦΠΑ αυξήθηκε κατά 75%, ο αναλογούν ΦΠΑ αυξήθηκε μόνο κατά 30%, ενώ ο κλάδος απορρόφησε μεγάλο μέρος της αύξησης και οι τιμές παραμένουν στα ίδια επίπεδα
Read More

Το διατροφικό προφίλ του Έλληνα καταναλωτή: Ενδιαφέρον για τη διατροφή – μαγείρεμα στο σπίτι

Η έρευνα καταγράφει μία αναδυομένη τάση των Ελλήνων για μεγαλύτερη προσοχή και ενδιαφέρον στη διατροφή τους καθώς μία η αυξητική τάση για γεύμα στο σπίτι και η σημασία της οικογένειας σε αυτά τα γεύματα.