Μελέτη για την Διατροφή την περίοδο 2009-2022

ΗΜΕΡΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ 2023
• Σημαντικές αλλαγές στη διατροφή τη τελευταία δεκαετία όσον αφορά τις δαπάνες και τη κατανάλωση.
• Στα 20 δισεκατομμύρια Ευρώ εκτιμάται η ετήσια δαπάνη των Ελλήνων για είδη παντοπωλείου
• 1 στα 5 ευρώ δαπανήθηκε το 2022 για αγορές τροφίμων
• Στα 1485€ η ετήσια κατά κεφαλή δαπάνη στα τρόφιμα μειωμένη κατά 2,3% τη τελευταία δεκαετία
Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) πραγματοποιεί μελέτες καταγράφοντας τις αλλαγές τις οποίες διέρχονται οι καταναλωτικές τάσεις των Ελλήνων σε είδη παντοπωλείου. Στο πλαίσιο αυτών των ερευνών αναλύθηκαν οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί που παρέχονται από την ΕΛ.ΣΤΑΤ.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ανάλυσης η δαπάνη κατά κεφαλήν σε είδη παντοπωλείου διαμορφώθηκε το 2022 στα 1,825 ευρώ μειωμένη κατά -5,8% σε σχέση με το 2009, τη χρονιά πριν την έναρξη της πρώτης δημοσιονομικής κρίσης. Σε σχέση με το 2021, η συνολική δαπάνη σε είδη παντοπωλείου αυξήθηκε κατά 3,10% κάτι που αποδίδεται στον συνδυασμό των ανατιμήσεων και της μείωσης στον όγκο αγορών των νοικοκυριών. Με βάση τα στοιχεία αυτά εκτιμάται ότι η συνολική δαπάνη των Ελλήνων για είδη παντοπωλείου το 2022 ανέρχεται σε 20,28 δις ευρώ (έναντι 22,10 δις ευρώ το 2009). Το ποσό αυτό περιλαμβάνει μόνο τη δαπάνη των Ελλήνων (π.χ. όχι τη δαπάνη μέσω Ho.Re.Ca., τουρισμού, εστίασης κλπ) και αφορά μόνο τα είδη παντοπωλείου (π.χ. δεν περιλαμβάνονται λοιπά είδη που βρίσκονται σε καταστήματα σουπερμάρκετ όπως γραφική ύλη, είδη για κατοικίδια, βρεφικό γάλα, είδη bazaar, καλλυντικά, καπνός κλπ).
Όπως φαίνεται από μία σε μεγαλύτερο βάθος ανάλυση, η δαπάνη ανά κατηγορία αγαθών έχει διαφοροποιηθεί αρκετά στις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων κάτι το οποίο αποδίδεται στις αλλαγές σε καταναλωτικές και διατροφικές συνήθειες. Στον πίνακα 2 καταγράφονται οι αλλαγές στην χρηματική δαπάνη κατά κεφαλήν ανά κατηγορία την περίοδο 2009-2022 ενώ στο πίνακα 3 οι αλλαγές στις ποσότητες που αγοράζονται και καταναλώνονται.
Συγκεκριμένα, τα στοιχεία της μηνιαίας χρηματικής δαπάνης δείχνουν:
• αύξηση στη δαπάνη των αγορών σε βασικές πηγές υδατανθράκων, ενδεικτικά αύξηση της δαπάνης για ψωμί και είδη αρτοποιίας 12%
• μείωση της δαπάνης για πηγές πρωτεϊνης, ενδεικτικά το μοσχαρίσιο κρεάς μείωση -18% και το κρέας από αιγοπρόβατα -40%
• μείωση της δαπάνης σε γαλακτοκομικά, ενδεικτικά το νωπό φρέσκο γάλα με μείωση -30%
• μείωση της δαπάνης για ελαιόλαδο -17%
• μείωση της δαπάνης για φρούτα -7%, για λαχανικά -43%, αλλά αύξηση στα όσρια κατά 44% και στους ξηρούς καρπούς κατά 48%
• μείωση της δαπάνης για μη αλκοολούχα ποτά κατά 9%, αλλά αύξηση της δαπάνης για αλκοολούχα ποτά κατά 68%
Ακόμα πιο ενδιαφέροντα είναιτα στοιχεία της μηνιαίας κατανάλωσης σε ποσότητες τα οποία καταγράφουν μεγάλες μεταβολές πλέον σε επίπεδο διατροφής και τα οποία δείχνουν:
• Σταθερή τάση στις κύριες πηγές υδατανθράκων με τη μηνιαία κατανάλωση κατά κεφαλήν σε ψωμί και είδη αρτοποιίας να παρουσιάζει μείωση κατά 6% σε περίπου 4 κιλά μηνιαίως.
• Μείωση στην κατανάλωση των βασικών ζωικών πρωτεϊνών κατά περίπου 16%, με περίπου 1 κιλό λιγότερο κρέας μηνιαίως με εξαίρεση τα πουλερικά τα οποία παρουσιάζουν αύξηση (είναι άλλωστε πιο οικονομική λύση). Αύξηση παρουσιάζουν οι φυτικές πρωτεΐνες και ειδικά τα όσπρια.
• Μείωση στα γαλακτοκομικά και ιδιαίτερα στο φρέσκο γάλα κατά 41% με εξαίρεση το γάλα με χαμηλά λιπαρά και τα αυγά
• Μείωση στην κατανάλωση ελαιόλαδου κατά περίπου 30%
• Μείωση στα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά κατά 15% περίπου με μείωση κατά 1 κιλό λιγότερο ανά μήνα τόσο σε φρούτα, όσο και σε λαχανικά, κάτι που όμως εν μέρει αποδίδεται στην σπατάλη τροφίμων της δεκαετίας του 2000
• Μείωση για τα μη αλκοολούχα ποτά με περίπου 1 λίτρο λιγότερα αναψυκτικά ανά μήνα κατά κεφαλήν
• Αύξηση για τα αλκοολούχα ποτά, κάτι που σχετίζεται όμως με μεγαλύτερη κατανάλωση κατ’ οίκον έναντι με την κατανάλωση σε χώρους εστίασης
Οι διατροφικές αυτές εξελίξεις μπορούν να παρέχουν πλεονεκτήματα, αλλά και σημαντικά μειονεκτήματα για την ποιότητα της διατροφής του κοινού. Ενδεικτικά:
Πλεονεκτήματα:
• Μείωση Κατανάλωσης Κρέατος: Αυτή η αλλαγή μπορεί να συμβάλει στη μείωση της κατανάλωσης κορεσμένων λιπαρών και υψηλών επιπέδων συντηρητικών. Μειώνει επίσης την επιβάρυνση του περιβάλλοντος που συνδέεται με την κτηνοτροφία.
• Αύξηση Πουλερικών: Τα πουλερικά παρέχουν υψηλή ποιότητα πρωτεϊνών με χαμηλότερα επίπεδα κορεσμένων λιπαρών σε σύγκριση με το κόκκινο κρέας.
• Αύξηση Φυτικών Πρωτεϊνών (Ειδικά Όσπρια): Τα όσπρια είναι πηγή υψηλής ποιότητας πρωτεϊνών, πλούσια σε φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα.
Μειονεκτήματα:
• Μείωση Κατανάλωσης Φρούτων και Λαχανικών: Η μείωση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε λιγότερη πρόσληψη βιταμινών, μετάλλων και φυτικών ινών που είναι σημαντικά για την υγεία και την ανοσία.
• Μείωση Κατανάλωσης Ελαιόλαδου: Η μείωση αυτή μπορεί να επηρεάσει την πρόσληψη των απαραίτητων λιπαρών, αν και μπορεί να ρυθμιστεί με την προσθήκη άλλων πηγών λιπαρών στη διατροφή.
• Αύξηση Αλκοολούχων Ποτών: Η αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να συνδέεται με υγειονομικά προβλήματα, καθώς και με άλλους κινδύνους.
Παρόλα αυτά, η ημερήσια πρόσληψη θερμίδων δεν φαίνεται να έχει επηρεαστεί. Μέχρι την τελευταία διαθέσιμη μέτρηση από τον ΟΗΕ δεν καταγραφόταν κάποια ανησυχητική τάση με την μείωση στην περίοδο που εξετάζει η παρούσα μελέτη 2009-2018 να εκτιμάται σε 3,5% και την ημερήσια πρόσληψη θερμίδων το 2018 να εκτιμάται σε 3.382 θερμίδες.
Τέλος, στον πίνακα 4 καταγράφεται η μέση τιμή που πληρώνει το καταναλωτής το 2022 σε σχέση με το 2009. Όπως φαίνεται, η μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στους ξηρούς καρπούς κατά 61%, στα μαρούλια κατά 64% και στον καφέ κατά 54%, ενώ οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφονται στο συντηρημένο γάλα κατά -18%, στα μεταλλικά νερά κατά -30% και στα πουλερικά κατά -4%. Σε γενικές γραμμές τα στοιχεία αυτά δείχνουν μία στροφή του καταναλωτικού κοινού σε οικονομικότερες λύσεις προκειμένου να καλύψουν τις ίδιες ανάγκες με παρεμφερή προϊόντα.
Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια, η κάλυψη των αναγκών των νοικοκυριών από ίδια παραγωγή, η οποία αφορά κατά κανόνα τις αγροτικές περιοχές, έχει μειωθεί σημαντικά με εξαίρεση μεμονωμένα προϊόντα και κυρίως το ελαιόλαδο, όπως καταγράφεται στον πίνακα 5.
Total
0
Shares
Related Posts
Read More

Ιδιαίτερα κινητικός ο Έλληνας καταναλωτής επιλέγει να αγοράσει τρόφιμα από πολλά διαφορετικά σημεία πώλησης με πολλές και συχνές επισκέψεις

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, ο καταναλωτής πραγματοποιεί πολλές και συχνές επισκέψεις για αγορά τροφιμων σε διαφορετικά σημεία πώλησης με τα σουπερμάρκετ υπερτερούν στο συνολικό καλάθι αγορών και στην εμπιστοσύνη από πλευράς καταναλωτών
Read More

6o Συνέδριο ΙΕΛΚΑ: Υψηλή προτεραιότητα σε έργα business & web analytics από τις οργανωμένες εταιρείες λιανεμπορίου τροφίμων και προμηθευτών τους

Στο πλαίσιο του συνεδρίου πραγματοποιήθηκε και έρευνα στελεχών με στόχο την καταγραφή της σημερινής κατάστασης στην υιοθέτηση τεχνικών business και web analytics από τις επιχειρήσεις του κλάδου. Οι οργανισμοί σε ποσοστό 85% είτε υλοποιούν ήδη κάποιο έργο web ή business analytics (74%), είτε θα ξεκινήσουν την υλοποίηση μέσα στον επόμενο χρόνο (11%)
Read More

Σύνοψη Έρευνας: Σημαντική αύξηση των προσφορών κατά 70 εκατ. ευρώ στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ το 2014

Σημαντική αύξηση των προσφορών κατά 70 εκατ. ευρώ στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ το 2014 σε σχέση με το 2013. Εκτιμήσεις δείχνουν ότι συνεχίζεται αυτή η τάση και το Α’ εξάμηνο του 2015