Αποτίμηση της πορείας των τιμών της χρονιάς 2025

  • Στο 1,06% ο πληθωρισμός στα σουπερμάρκετ στο κλείσιμο του 2025
  • Η Ελλάδα χαμηλότερα από τον μέσο πληθωρισμό τροφίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση όλο το 2025
  • Μειώσεις στα είδη παντοπωλείου και στα μη τρόφιμα το 2025, αυξήσεις σε νωπό κρέας, σοκολατοειδή και είδη πρωινού
Στο πλαίσιο στοχευμένης μηνιαίας έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές τάσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, εξετάστηκε η πορεία των τιμών το 2025 (Δεκέμβριος 2024-Νοέμβριος 2025).
Από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:
1. Ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ ήταν της τάξης του +1,06% το 12μηνο Δεκέμβριος 2024 – Νοέμβριος 2025 σε σχέση με την ίδια περίοδο τον προηγούμενο χρόνο. Πρακτικά καταγράφεται μία μεσοσταθμικά σταθερή πορεία στις τιμές, η οποία επηρεάζεται από συγκεκριμένες κατηγορίες.
Όπως καταγράφεται και στο σχήμα 1, ο μηνιαίος πληθωρισμός κυμάνθηκε από 0,09% έως και 2,47%, κάτι που σηματοδοτεί μία χαμηλή σχετικά διακύμανση.
Σχήμα 1: Δείκτης εξέλιξης τιμών Αλυσίδων Σουπερμάρκετ (1/2024-9/2025)
Τα στοιχεία αυτά συμβαδίζουν και με τα στοιχεία της Eurostat. Όπως φαίνεται στο σχήμα 2, η Ελλάδα έχει τον ένατο χαμηλότερο πληθωρισμό στα τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά στην Ευρωπαϊκή Ένωση τον Οκτώβριο 2025 με 2,6% (τελευταία διαθέσιμα στοιχεία για το σύνολο των χωρών), χαμηλότερα από τον Ευρωπαϊκό Μέσο στο 3.0%. Παράλληλα, όπως φαίνεται στο σχήμα 3, όλο το 12μηνο Νοέμβριος 2024-Οκτώβριος 2025, ο εναρμονισμένος δείκτης τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών  παρέμεινε χαμηλότερα από τον Ευρωπαϊκό Μέσο, ενώ αρκετούς μήνες η τιμή διέφερε σχεδόν 3 ποσοστιαίες μονάδες.
Σχήμα 2: Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή, ετήσια μεταβολή, Οκτώβριος 2025 (Πηγή: Eurostat)
Σχήμα 3: Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή, ετήσια μεταβολή ανά μήνα Νοέμβριος 2024-Οκτώβριος 2025 (Πηγή: Eurostat)
2. Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -7,11%
• Τροφές & είδη για κατοικίδια: -4,15%
• Τρόφιμα παντοπωλείου: -3,82%
• Χαρτικά, καλλυντικά, & είδη προσωπικής υγιεινής: -2,63%
• Είδη μιας χρήσης, οικιακά είδη: -0,99%
Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα. Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφονται, στα απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού και στα τρόφιμα παντοπωλείου (λόγω και της αποκλιμάκωσης της τιμής στο ελαιόλαδο).
3. Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +9,64%
• Φρέσκα κρέατα: +7,64%
• Είδη πρωινού & ροφήματα: +5,54%
• Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +4,08%
• Γαλακτοκομικά και χυμοί ψυγείου: +2,75%
Πίνακας 1: Εξέλιξη κατηγοριών 12μηνο 11/2025-12/2024 σε σχέση με το προηγούμενο έτος
Μεταβολή
Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών, και του πρωινού και των ροφημάτων, αλλά και των κατεψυγμένων (π.χ. παγωτά, γλυκά). Σε σχέση με την τιμή του κακάο, οι αυξήσεις στις τιμές πρώτων υλών διεθνώς τις τελευταίας 2ετίας λόγω των κλιματικών συνθηκών ήταν πολύ υψηλές. Οι τιμές την περίοδο 2015-2024 κυμαίνονταν στα επίπεδα 3.000$ ανά τόνο . Το 2024 εκτινάχθηκαν στις 12.000$ ανά τόνο, σχεδόν τετραπλασιάστηκαν (σχήμα 4). Έκτοτε η τιμή με σημαντικές διακυμάνσεις και σταδιακή μείωση, έχει πέσει μεν στο 50% του ανώτατου σημείου, αλλά παραμένει υπερδιπλάσια της τιμής της προηγούμενης δεκαετίας.
Σημειώνεται ότι λόγω της φύσης των προϊόντων που χρησιμοποιούν κακάο, τα υποπροϊόντα (σοκολάτα) αλλά και τα τελικά προϊόντα (γλυκά) παράγονται σε επόμενους χρόνους με διαφορετικές τιμές.
Είναι δεδομένο ότι ένα μέρος της αύξησης της πρώτης ύλης δεν έχει φτάσει στον τελικό καταναλωτή (αύξηση 300-400% στην πρώτη ύλη έναντι 20-40% στα τελικά προϊόντα την τελευταία 3ετία), επομένως παρά την αποκλιμάκωση στις τιμές της πρώτης ύλης είναι αμφίβολο αν θα υπάρξει αντίστοιχη μείωση στις τελικές τιμές στο άμεσο μέλλον.
Σχήμα 4: Παγκόσμια τιμή Κακάο (Πηγή: International Monetary Fund)
Σε σχέση με τις αυξήσεις στα φρέσκα κρέατα πρόκειται για εξέλιξη η οποία οφείλεται πρώτον στις αυξήσεις των διεθνών τιμών στα εισαγόμενα είδη και ειδικά στο μοσχάρι λόγω της μείωσης του ζωικού κεφαλαίου (σημειώνεται ότι η πλειοψηφία του μοσχαριού και χοιρινού που καταναλώνεται στην Ελλάδα είναι εισαγωγής) και δεύτερον στις ασθένειες ζώων που έπληξαν πολλές περιοχές εκτροφής στην Ελλάδα και ειδικά τα αμνοερίφια. Όπως φαίνεται στο σχήμα 5, την εβδομάδα 49 του 2025 (1-7 Δεκεμβρίου) η τιμή παραγωγού του Βόιου Κρέατος για νεαρό αρσενικό ζώο στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αυξηθεί κατά 27,82% σε σχέση με την ίδια εβδομάδα το 2024 και 43,3% σε σχέση με την αρχή του 2024, ενώ η τάση παραμένει αυξητική.
Σχήμα 5: Ενδεικτική τιμή Ευρωπαϊκής Ένωσης για Βόιο κρέας (νεαρό αρσενικό ζώο) τιμή σε € ανά 100 κιλά (Πηγή: Eurostat)
Σχετικά με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ
Τα συμπεράσματα και αποτελέσματα της έρευνας βασίζονται σε ανάλυση στο σύνολο των πραγματικών μηνιαίων πωλήσεων και όχι σε δειγματοληψία.
Για το σκοπό της έρευνας αναλύθηκε η μεταβολή της μοναδιαίας αξίας ανά κατηγορία προϊόντος (πωλήσεις προς όγκο) ανάμεσα στον κάθε μήνα και τον αντίστοιχο στο προηγούμενο έτος. Ο συγκεκριμένος δείκτης αντικατοπτρίζει τόσο την πορεία των τιμών, όσο και τις αγοραστικές επιλογές των καταναλωτών.
Στόχος της έρευνας είναι η αντικειμενική καταγραφή των τιμών ξεχωριστά στο κανάλι της οργανωμένης λιανικής (σουπερμάρκετ), το οποίο αποτελεί πλέον το κύριο κανάλι διάθεσης βασικών καταναλωτικών αγαθών, με σημαντικές διαφοροποιήσεις λειτουργίας σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά τόσο λόγω των μέτρων της Πολιτείας όσο και λόγω των οικονομιών μεγέθους.
Η έρευνα επαναλαμβάνεται ανά μήνα συγκρίνοντας την εξέλιξη των τιμών σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους.
Total
0
Shares
Related Posts
Read More

Αύξηση του μεριδίου των ελληνικών προϊόντων στις πωλήσεις των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ με θετική επίδραση στο ΑΕΠ

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα προκύπτει ότι την τελευταία τριετία το μερίδιο των ελληνικών προϊόντων στις πωλήσεις των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ έχει αυξηθεί κατά περίπου 5%, από 55-56% σε 60-61%. Από τη σχετική μακροοικονομική ανάλυση προκύπτει ότι η αύξηση της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας του κλάδου λόγω αυτής της αλλαγής εκτιμάται σε 225 εκατ. ευρώ.
Read More

Σχεδόν 30% το όφελος του καταναλωτή από έξυπνες αγορές και επιλογή προσφορών και εκπτώσεων στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ τα Χριστούγεννα 2016

Χαρακτηριστικό είναι ότι βρέθηκε τουλάχιστον 1 προσφορά/έκπτωση/προωθητική ενέργεια σε 20 από τις 21 κατηγορίες που εξετάζονται σε κάποια από τις εξεταζόμενες αλυσίδες σουπερμάρκετ
Read More

Συγκρατημένη αισιοδοξία για πωλήσεις και οικονομικό κλίμα από τα στελέχη του κλάδου Λιανεμπορίου Τροφίμων

Για πρώτη φορά καταγράφεται πλειοψηφία η οποία εκτιμά ότι οι πωλήσεις θα κινηθούν αυξητικά σε ποσοστά 34%, έναντι 25% ότι θα υπάρξει μείωση και 41% ότι οι πωλήσεις θα μείνουν αμετάβλητες και μία θετική τάση για αποτίμηση στην εξέλιξη της οικονομικής κατάστασης της χώρας το προηγούμενο 6μηνο.
Read More

Χαμηλότερες οι τιμές του τυπικού καλαθιού του νοικοκυριού στα Ελληνικά Σουπερμάρκετ σε σχέση με Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Γερμανία, Ρουμανία

Επαναλαμβανόμενη έρευνα σύγκρισης τιμών τυπικού καλαθιού σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες Χαμηλότερες οι τιμές του…