Έρευνα του ΙΕΛΚΑ για τη διατροφή στην περίοδο Νηστείας

• 1 στους 2 καταναλωτές νηστεύουν την Μεγάλη Εβδομάδα και 1 στους 8 όλη τη Μεγάλη Σαρακοστή
• 1 στους 2 καταναλωτές θεωρεί ότι η νηστεία κάνει καλό στην υγεία του
• Το Σουπερμάρκετ καταγράφεται ως το σημείο πώλησης που ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες των καταναλωτών
• 550 εκατ. ευρώ (το 3%) των πωλήσεων του λιανεμπορίου τροφίμων εκτιμάται ότι επηρεάζεται από τη διατροφή της νηστείας

Το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) ολοκλήρωσε έρευνα καταναλωτών για τις αγορές της περιόδου της Σαρακοστής στο πλαίσιο της καταγραφής των διατροφικών και καταναλωτικών τάσεων στην Ελλάδα. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από 2 έως 8 Μαρτίου 2024 με δείγμα 800 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα. Τα αποτελέσματα παρουσιάζουν ενδιαφέροντα αποτελέσματα τόσο σε σχέση με τις διατροφικές όσο και σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες.
Σχήμα 1: Πότε νηστεύουν οι Έλληνες

Όπως φαίνεται στο σχήμα 1:
• η πλειοψηφία των ερωτηθέντων σε ποσοστό 47% δηλώνουν ότι νηστεύουν την Μεγάλη Εβδομάδα (ποσοστό που ενδεχομένως να είναι μεγαλύτερο αν συμπεριλάβουμε και το 22% που αναφέρει ότι νηστεύει μόνο μερικές φορές).
• Το ποσοστό αυτό είναι μειωμένο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Το 2018 σε αντίστοιχη έρευνα του ΙΕΛΚΑ το 69% του κοινού δήλωνε ότι νηστεύει πάντα τη Μεγάλη Εβδομάδα και το 20% μερικές φορές, σύνολο 89%.
• Συνολικά όλη τη Μεγάλη Σαρακοστή δηλώνει ότι νηστεύει το 12%, ενώ συνολικά σε όλες τις νηστείες καθ’ όλο το έτος δηλώνει ότι νηστεύει το 12% των ερωτηθέντων.
Με βάση τα συνδυαστικά στοιχεία ερευνών του ΙΕΛΚΑ εκτιμάται ότι το 3% των πωλήσεων του λιανεμπορίου τροφίμων, δηλαδή περίπου 550 εκατ. ευρώ, σχετίζονται ή επηρεάζονται από τις διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις της περιόδου της νηστείας.
Σχήμα 2: Απόψεις για τη νηστεία

Παράλληλα στο πλαίσιο της μελέτης καταγράφονται μια σειρά από θέματα που αφορούν καταναλωτικές συνήθειες και θέματα υγείας/ευεξία και σχετίζονται με τη διατροφή την περίοδο της νηστείας. Συγκεκριμένα:
• Το 33% δηλώνει ότι του αρέσει να νηστεύει.
• Το 55% θεωρεί ότι η νηστεία κάνει καλό στην υγεία, αν και το 18% θεωρεί ότι συνεισφέρει στη αύξηση του σωματικού βάρους, ενώ το 14% στη μείωση βάρους.
• Το 34% του κοινού θεωρεί ότι η διατροφή του την συγκεκριμένη περίοδο της νηστείας κοστίζει περισσότερο ξοδεύοντας περισσότερα χρήματα απ’ ότι συνήθως.
• Το 27% δυσκολεύεται να βρει τι θα φάει, το 14% στα συμπληρωματικά γεύματα, ενώ το 22% αγχώνεται σε σχέση με τη διατροφή του.
• Το 20% υιοθέτει φυτικά υποκατάστατα τροφών, ενώ το 14% επιλέγει περισσότερες έτοιμες λύσεις και κονσέρβες, με τέλος ένα 7% να αυξάνει το φαγητό από delivery.
Σε σχέση συγκεκριμένα με τις τροφές τις οποίες είθισται να νηστεύει το καταναλωτικό κοινό, όπως φαίνεται στο σχήμα 3, τη μεγαλύτερη δυσκολία φαίνεται ότι αντιμετωπίζει στο λάδι σε ποσοστό 76%, στα γαλακτοκομικά σε ποσοστό 62% και στα γλυκά σε ποσοστό 52%. Αντίθετα στη νηστεία ψαριού και κρέατος αντιμετωπίζουν μικρότερες δυσκολίες σε ποσοστά 34% και 45% αντίστοιχα με μόλις 10% και 16% αντίστοιχα να δηλώνουν μεγάλη δυσκολία. Παράλληλα όπως φαίνεται στο σχήμα 4, οι τροφές με τη μεγαλύτερη συχνότητα κατανάλωσης την περίοδο της νηστείας είναι τα φρούτα και τα λαχανικά, οι σαλάτες με σχεδόν καθημερινή κατανάλωση και ακολουθούν, ξηροί καρποί, ζυμαρικά και λαδερά περίπου 2 φορές την εβδομάδα.
Σχήμα 3: Αξιολόγηση δυσκολίας νηστείας συγκεκριμένων τροφών

Σχήμα 4: Συχνότητα εβδομαδιαίας κατανάλωσης τροφών

Όσον αφορά την αξιολόγηση συγκεκριμένων σημείων πώλησης (σχήμα 5), τα καλύτερα αποτελέσματα επιτυγχάνει το κανάλι του Σουπερμάρκετ στην ποικιλία νηστίσιμων ειδών με 75% και στην εξοικονόμηση χρημάτων με 58% και ακολουθούν η Λαϊκή αγορά με 15% και 29% αντίστοιχα και ο Φούρνος-Αρτοπωλείο με 8% και 11% αντίστοιχα. Όσον αφορά το σημείο πώλησης το οποίο ο καταναλωτής ταυτίζει περισσότερο με τη διατροφή του την περίοδο της νηστείας, το Σουπερμάρκετ επιλέγεται από το 62% του κοινού, η Λαϊκή από το 15% και ο Φούρνος από το 7%. Το σουπερμάρκετ καταγράφεται και ως το πιο γρήγορο και εύκολο μέσο από το 76% και 66% του κοινού αντίστοιχα και ακολουθεί η λαϊκή αγορά με 15% και 19% αντίστοιχα.
Σχήμα 5: Αξιολόγηση διαφορετικών σημείων πώλησης την περίοδο της νηστείας

Total
0
Shares
Related Posts
Read More

Ο καταναλωτής εξακολουθεί να αγοράζει με βάση την ποιότητα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και το “Value for Money” συνεχίζει να παίζει σημαντικό ρόλο

Η πρόσφατη ετήσια έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ αναδεικνύει τις σημαντικές και βαθιές αλλαγές από τις οποίες διέρχεται ο Έλληνας καταναλωτής καταγράφοντας τις αντιλήψεις του σε σημαντικά θέματα, γύρω από τις αγορές στα σουπερμάρκετ.
Read More

Αύξηση της εξοικονόμηση των καταναλωτών από τις προσφορές στα μεγάλα σουπερμάρκετ η οποία φτάνει το 12% της δαπάνης τους σε είδη παντοπωλείου – Εξοικονόμηση πάνω από 300 ευρώ ετησίως

Τα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του ΙΕΛΚΑ με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα δείχνουν ότι 6 στους 10 καταναλωτές προτιμούν περισσότερες προσφορές παρά χαμηλές τιμές και επιλέγουν κατάστημα σουπερμάρκετ με βάση τις προσφορές
Read More

Παραμένουν χαμηλότερες οι τιμές του τυπικού καλαθιού στα Ελληνικά Σουπερμάρκετ σε σχέση με Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία

Η επαναλαμβανόμενη τετραμηνιαία έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) παρουσιάζει τα αποτελέσματα οργανωμένης έρευνας σύγκρισης τιμών σε τυπικό καλάθι προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα τον Ιούλιο 2014 με την Αγγλία και τη Γαλλία και την Ισπανία.
Read More

Πολύ υψηλή η χρήση πλαστικής σακούλας από τους Έλληνες καταναλωτές

Αναγκαίες δράσεις για σημαντική μείωση της χρήσης τους μέχρι τα τέλη του 2019 στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2015/720. To ΙΕΛΚΑ συμμετέχει στην κοινή ομάδα εργασίας που συστάθηκε σε συνεργασία με την Γ.Γ. Εμπορίου, την Περιφέρεια Αττικής και τον ΕΟΑΝ